بلاگ

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

نکات کلیدی برای افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

امروزه رادیاتور شوفاژ از اصلی ترین تجهیزات گرمایشی در سیستم گرمایشی است. رادیاتورها در جنس های متنوعی تولید می شوند و ویژگی های متفاوتی دارند. با این وجود، اقداماتی که برای افزایش عمر رادیاتور شوفاژ انجام می شوند، تقریباً در تمامی رادیاتورها یکسان هستند. برای انجام این اقدامات هزینه های کمتر و مدت زمان کمتری صرف می شود؛ ولی نتایج آن ها تاثیر بسیار زیادی در عملکرد و در نهایت عمر مفید رادیاتور شوفاژ دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات کلیدی برای افزایش عمر رادیاتور شوفاژ بیشتر آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بررسی عوامل نشتی آب در رادیاتورها

از آن جایی که عملکرد رادیاتورها با استفاده از لوله کشی آب است، امکان نشتی آب در این تجهیزات غیر قابل انکار است. نشتی آب در رادیاتور به دو دلیل خوردگی رادیاتور و ترک خوردن خطوط لوله کشی اتفاق می افتد. آسیب دیدن هسته رادیاتور منجر به خوردگی آن می شود. در رادیاتورهای پنلی، کل رادیاتور تعویض می شود و در رادیاتورهای پره ای، فقط می توان پره آسیب دیده را تعویض کرد. همچنین با گذشت زمان امکان دارد نشتی آب از خطوط لوله کشی باشد. با تعمیر و بازسازی به موقع، می توان باعث افزایش طول عمر رادیاتورها شد.

مطالعه کنید
اجزا اجاق گاز

بررسی ایجاد صدا در رادیاتور شوفاژ

در سیستم های گرمایشی شنیدن برخی از سر و صداها به هنگام سرویس رادیاتورها، طبیعی است. دلایل متعددی باعث ایجاد این صداها می شوند. صدای سوت در رادیاتور نشان دهنده آب بیش از حد در خطوط لوله کشی و رادیاتورها است. برای رفع این صدا و جلوگیری از آسیب های احتمالی، باید از میزان آب کاسته شود. صدای ضربه در رادیاتور، نشان از نصب غیراستاندارد ترموستاتیک رادیاتور است. این مشکل ناشی از تغییر جریان سوپاپ ها است. در صورت پیگیری نکردن علت صدا و رفع آن، احتمال بروز آسیب های بیشتر در رادیاتور وجود دارد.

رسوب زدایی رادیاتور شوفاژ

رسوب زدایی ارتباط مستقیمی با سلامت سیستم گرمایشی پکیج دارد. رسوبات آب به مرور زمان، درون خطوط لوله کشی ته نشین می شوند. این رسوبات با چرخش پمپ به داخل دستگاه کشیده می شوند. این امر موجب گرفته شدن خروجی های پمپ و تمامی اتصالات پکیج می شود. برای انجام رسوب زدایی بهتر است قبل از شروع فصل سرما، اقدام شود. عملیات رسوب زدایی باید توسط متخصص تاسیسات هر سال انجام شود. با این کار از آسیب های احتمالی به پکیج جلوگیری می شود.

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

هواگیری صحیح رادیاتورها

از مهم ترین اقداماتی که برای نگهداری صحیح رادیاتورها انجام می شود، هواگیری درست و به موقع رادیاتورها است. با وجود هوا در داخل رادیاتورها، بازدهی گرمایشی آن به شدت پایین می آید و گرمای لازم به محیط پیرامون منتقل نمی شود. برای انجام عملیات هواگیری رادیاتور، باید سیستم گرمایشی پکیج خاموش باشد. در یکی از دو سر انتهایی رادیاتور، کلیدی به منظور هواگیری وجود دارد. با پیچاندن و باز کردن این کلید، هوا به تدریج از رادیاتور تخلیه می شود. پس از اتمام هواگیری رادیاتورها، باید میزان فشار در پکیج بررسی شود و در صورت افت فشار، آن را باید در عدد ۱٫۵ بار تنظیم کرد.

مطالعه کنید
خرید لوازم آشپزخانه

تمیز کردن بدنه رادیاتور شوفاژ

شاید تمیز کردن بدنه رادیاتور، موضوع عجیبی برای افزایش طول عمر آن باشد؛ ولی این کار تاثیر بسیار زیادی در راندمان گرمایی رادیاتور دارد. با تمیز کردن مرتب و دوره ای بخش های مختلف بدنه، به راحتی می توان گرد و غبار روی آن را با دستمال از بین برد. گرد و غبار زیاد، مانع از انتقال گرما به محیط پیرامون رادیاتور می شود و درجه پکیج بالاتر از حد معقول خواهد بود. از این رو تمیز نگهداشتن هر وسیله ای مانند رادیاتور شوفاژ باعث افزایش طول عمر آن می شود. در صورتی که به هر دلیلی سطح بدنه رادیاتور خیس شد، باید سریع خشک شود تا از پوسیدگی آن در دراز مدت جلوگیری شود.

هماهنگی جنس رادیاتور با آب و هوای محیط

امروزه رادیاتورها در جنس های مختلفی تولید می شوند. هر یک از این جنس ها از نظر کارکرد و بازدهی گرمایی متفاوت هستند. رادیاتورهایی که از جنس آلیاژ فولاد هستند، بازدهی گرمایی بالایی دارند و سیستم گرمایی مناسبی برای مناطق سرد و کوهستانی به شمار می آیند. رادیاتورهایی که از جنس آلیاژ آلومینیوم هستند، برای آب و هوای مرطوب مناسب هستند. همچنین رادیاتورهای آلومینیومی برای محیط هایی که مستعد رطوبت هستند، مانند حمام و استخر و… گزینه مناسبی محسوب می شوند. در غیر این صورت، در سریع ترین زمان پوسیده می شوند و از بین می روند. در نتیجه، با انتخاب درست رادیاتور می توان در افزایش عمر مفید آن سهیم بود.

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

افزایش عمر رادیاتور شوفاژ

سخن پایانی
در مطالب فوق به بررسی نکات کلیدی موثر در افزایش طول عمر رادیاتور شوفاژ پرداختیم. با انجام هواگیری و رسوب زدایی به موقع، بررسی عوامل نشتی آب و علت ایجاد سر و صدا در رادیاتور و تمیز کردن مرتب آن می توانید به افزایش طول عمر رادیاتور کمک کنید. فروشگاه اینترنتی مستر ماکان با ارائه بهترین رادیاتورهای شوفاژ با برندهای برتر در خدمت مشتریان عزیز است. برای استعلام قیمت و ثبت سفارش می توانید به سایت مستر ماکان مراجعه نمایید و سفارش خود را در سریع ترین زمان و در آدرس مورد نظر در تمامی نقاط ایران دریافت نمایید.

مطالعه کنید
روش های برق انداختن شیرآلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *