بلاگ

انواع آبکاری شیرآلات 

انواع آبکاری شیرآلات

شیرآلات از داخل در معرض جریان آب و از بیرون در معرض هوا هستند. آب و هوا، هر دو از عوامل اصلی زنگ زدگی و خوردگی صنایع فلزی هستند. خوردگی باعث پوسیده شدن و از بین رفتن فلزات می‌شود. جبران خسارت حاصل از پوسیدگی هزینه زیادی را به دنبال دارد و در برخی موارد نیز قابل جبران نیست. برای جلوگیری از پوسیده شدن فلزات و مصرف هزینه اضافی از روش آبکاری فلزات با استفاده از روکش‌های متفاوت استفاده می‌کنند. آبکاری از قدیمی‌ترین روش‌های پوشش دهی است که از خوردگی، زنگ زدگی، پوسیدگی، وارد شدن ضربه و فشار به فلزات محافظت می‌کند. برای آبکاری فلزات مختلف معمولاً از آلیاژهای آن‌ها استفاده می‌شود. آلیاژها ترکیب عنصری دو یا چند فلز است که همیشه آلیاژ یک فلز سخت‌تر و مقاوم‌تر از خود فلز است. به همین دلیل مقاومت بیشتری به فلز شیرآلات می‌دهد. آبکاری شیرآلات به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

 

آبکاری با روکش کروم

کروم به رنگ نقره‌ای و سفید مایل به آبی است. یون های حاوی کروم را به شکل لایه‌ای نازک روی سطح شیرآلات رسوب می‌دهند. فلز کروم در مقابل گازها، نمک‌ها و مواد قلیایی مقاومت خوبی دارد. آبکاری کروم سیاه روی شیرآلات، رنگ دودی سیاه به فلز می‌بخشد. همچنین از آبکاری کروم روی شیرآلات به دو صورت مات و براق استفاده می‌شود که مقاومت هر دو نوع به یک اندازه است. در بیشتر مواقع از روکش کروم برای محافظت از خوردگی فلزات نیکل استفاده می‌شود. روکش‌های کرومی صیقل داده شده روی شیرآلات قدرت انعکاس ۶۵ درصد دارند.

انواع آبکاری شیرآلات

انواع آبکاری شیرآلات

آبکاری با روکش نیکل

نیکل به رنگ نقره‌ای و سفید مایل به زرد است. فلز نیکل به راحتی قابلیت صیقل پذیری دارد. با صیقل دادن براقیت و جلای فلز نیکل افزایش می‌یابد. نیکل رسانا و هادی جریان الکتریکی است؛ بنابراین برای انجام عملیات آبکاری شیرآلات با نیکل، از جریان برق و انتقال الکترون‌ها استفاده می‌شود. آبکاری شیرآلات با نیکل باعث مقاوم شدن آن در مقابل خوردگی در آب و اتمسفر می‌شود؛ بنابراین لایه نیکل آبکاری شده، از فلز شیرآلات محافظت می‌کند. همچنین شیرآلات با روکش نیکل دارای قدرت سطح انعکاس ۵۵ درصد هستند.

مطالعه کنید
افزایش طول عمر آبگرمکن

 

آبکاری با روکش برنج

برنج آلیاژی از دو فلز مس و روی است. برنج به رنگ زرد مایل به طلایی است. آبکاری شیرآلات با برنج را به دو صورت غوطه‌ورکردن فلز در محلول یونی برنجی و اتصال مستقیم جریان الکتریکی انجام می‌دهند. آبکاری لایه‌های برنجی را می‌توان به هر ضخامتی که دلخواه است ایجاد کرد به همین دلیل آبکاری روکش برنجی روی شیرآلات از مقاومت و ارزش بالایی برخوردار است. مس خاصیت ضدمیکروبی دارد، چون برنج آلیاژی از مس است پس برنج نیز خاصیت ضدمیکروبی خواهد داشت. آبکاری برنجی شیرآلات با داشتن ظاهری لوکس و شباهت زیاد آن به آبکاری طلایی از محبوبیت زیادی برخوردار است.

 

آبکاری با روکش مس

مس به رنگ قرمز مایل به صورتی است. روکش مس از مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و اکسید شدن برخوردار است. واکنش شیمیایی فلز مس با هوا باعث به وجود آمدن لایه سبزرنگ روی سطح مس می‌شود. این لایه سبزرنگ را زنگار می‌نامند. زنگار از زنگ زدن و پوسیدگی مس جلوگیری می‌کند. سولفات مس برای آبکاری شیرآلات ساخته شده از فلزات مس، نیکل و سرب مناسب هستند. همچنین مس دارای خاصیت ضدمیکروبی است و برای شیرآلات بهداشتی که در محیط‌های آلوده هستند، کاربرد مفیدی دارد. آبکاری شیرآلات با روکش مسی رنگ و جلوه‌ای خاص به محیط پیرامون خود می‌بخشد.

مطالعه کنید
تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

آبکاری با روکش برنز

برنز به رنگ قرمز مایل به صورتی است. برنز آلیاژی از دو فلز مس و قلع است و ترکیب شده از ۹۰ درصد مس و ۱۰ درصد قلع است، به همین دلیل رنگ آن شباهت بیشتری به رنگ مس دارد. البته آلیاژ برنزی با رنگ سفید نیز وجود دارد و می‌توان در آبکاری انواع شیرآلات استفاده کرد. وجود قلع در آلیاژ برنزی باعث محکم شدن هرچه بیشتر آن در برابر خوردگی و ضربه می‌شود. آبکاری برنزی علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی در مقابل خوردگی و اکسایش دارد. برای انجام عملیات آبکاری، شیرآلات را در محلول‌های برنزی شناور می‌کنند و لایه‌ای از برنز را روی شیرآلات ایجاد می‌کنند.

انواع آبکاری شیرآلات

انواع آبکاری شیرآلات

آبکاری با روکش اپوکسی

آبکاری اپوکسی با استفاده از پودری استاتیک انجام می‌شود. جنس روکش اپوکسی شیرآلات غیرفلزی است. روکش اپوکسی، از فلز شیرآلات در مقابل خوردگی و پوسیدگی محافظت می‌کند. با استفاده از لایه اپوکسی به راحتی می‌توان شیرآلات را در رنگ‌های مختلف آبکاری کرد. علاوه بر داشتن رنگ‌های متنوع، در رنگ‌های مات و براق نیز تولید می‌شوند. شیرآلات با روکش اپوکسی را به دلیل نداشتن محدودیت رنگ، می‌توان متناسب با رنگ و لوازم محیط انتخاب کرد. اما تولید شیرآلات با روکش اپوکسی نسبت به روکش‌های دیگر شیرآلات کمتر است. همچنین شیرآلات با روکش اپوکسی گران‌تر از شیرآلات با روکش‌های دیگر است.

مطالعه کنید
آیا هود مخفی خوب است

 

سخن نهایی

آبکاری تأثیر بسزایی در تولید شیرآلات دارد. زیرا نه تنها باعث افزایش زیبایی شیرآلات می‌شود، بلکه کارایی شیرآلات را نیز افزایش می‌دهد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که نوع آبکاری یکی از فاکتورهای مؤثر در قیمت شیرآلات است. خرید شیرآلات با آبکاری با کیفیت باعث خواهد شد تا شما از شیرآلات خود به مدت طولانی‌تری استفاده کنید. مسترماکان جهت رفاه حال مشتریان خود انواع شیرآلات با کیفیت را با بهترین قیمت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای خرید شیرآلات و اطلاع از نوع آبکاری آن‌ها با کارشناس فروش مجموعه در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *