بلاگ

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات هر آزمایشگاهی، هود آزمایشگاهی است. هود آزمایشگاهی به منظور از بین بردن بخارات اسیدی و قلیایی و سوزاننده‌ها و دیگر بخارات سمی و بیهوش کننده در آزمایشگاه‌های مختلف نصب و استفاده می‌شوند. به دلیل کاربردهای بسیار مهمی که هود آزمایشگاهی دارد، کارایی و عملکرد آن ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت کارکنان آزمایشگاه دارد. هودهای آزمایشگاهی در انواع مختلف تهیه و تولید می‌شوند. از پرکاربردترین هودهای آزمایشگاهی می‌توان به هود میکروبی و هود شیمیایی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم با معرفی این هودها، شما را بیشتر با تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی آشنا کنیم. در ادامه با مستر ماکان همراه باشید.

 

هود میکروبی چیست؟

هود میکروبی با نام هود لامینار نیز شناخته می‌شود. هود میکروبی به شکل میز کابینتی است که تمامی قسمت‌های آن استریل شده است. با عبور هوای پرفشار در قسمت داخلی هود، هیچ نوع میکروب یا آلودگی باقی نمی‌ماند. این فشار هوا از طریق یک فن با فیلتر هوا عبور می‌کند. در آزمایشگاه، هوا پر از گردوغبار و ذرات سمی و میکروبی است. به وسیله کارکردی که هود میکروبی دارد، محفظه داخلی هود از هر نوع ذرات آلوده، پاک می‌شود. همچنین تمامی ذرات آلوده موجود در هوا به کمک هود میکروبی تصفیه می‌شوند.

ساختار هود میکروبی طوری است که سطح بیرونی میز کابینتی، از ورقه آهنی با پوشش الکترواستاتیکی صاف تشکیل شده است. این ورقه آهنی مانع از ورود و خروج هر نوع ذرات آلوده و خطرناک می‌شود. ورقه استیلی داخلی هود میکروبی باعث می‌شود، اپراتور آزمایشگاه به راحتی بتواند ذرات و باکتری‌ها را از روی سطوح آن تمیز کند. در هود میکروبی جریان هوا به دو صورت افقی و عمودی از فیلتر هوا عبور می‌کند.

مطالعه کنید
قیمت گاز کن

هودهای میکروبی معمولاً در آزمایشگاه‌های کشت سلولی به کار برده می‌شوند. این هودها برای کشت بافت و تومور در مواردی که از مواد بسیار سمی استفاده می‌شود، کاربرد دارند. همچنین هودهای لامینار مورد استفاده در پژوهش‌های تحقیقاتی برای دانشمندان و پژوهشگران هستند.

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

هود شیمیایی چیست؟

هود شیمیایی از تجهیزات ضروری و تکمیلی برای یک آزمایشگاه استاندارد است. هود شیمیایی از نظر علمی با نام هود بیولوژیک در بین تجهیزات آزمایشگاهی شناخته می‌شود. شکل ظاهری هودهای شیمیایی به صورت کابینت است و فضای داخلی آن بسته است. برای دسترسی داشتن به محفظه داخلی هود شیمیایی از یک درب کشویی استفاده می‌شود. هودهای شیمیایی در انواع و مدل‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند. انواع هودهای شیمیایی به صورت ساده و پیشرفته دسته بندی می‌شوند. این دسته‌بندی‌ها می‌تواند بر اساس جنس بدنه، ساختار و شکل بدنه، عملکرد هود و… باشد. هودهای شیمیایی از نظر جنس بدنه به چهار دسته هودهای شیمیایی تمام فلزی، تمام MDF، تمام PVC و تمام استیل تقسیم می‌شوند. انتخاب هر یک از این جنس‌ها به درصد بخارها و ذرات معلق در هوا بستگی دارد.

مطالعه کنید
راهنمای خرید اجاق گاز رومیزی و مبله مدرن

از نظر ساختاری هودهای شیمیایی به دو نوع کانال دار و بدون کانال تقسیم می‌شوند. هودهای شیمیایی کانال دار ذرات و آلودگی‌ها را از طریق کانال به بیرون از آزمایشگاه منتقل می‌کنند. هودهای شیمیایی بدون کانال ذرات و بخارهای سمی را به وسیله فیلترهای کربن دار، از بین می‌برند.

در حالت کلی هود شیمیایی از بخش‌های بدنه، درب شیشه‌ای کشویی، کمد، صفحه میز کار، سینک، فن تهویه، شیرآلات، لامپ، لوله‌های خروج هوا و پریز ارت دار تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها، وظیفه انجام کاری را بر عهده دارند.

 

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

هودهای میکروبی و هودهای شیمیایی از جهات مختلف باهم متفاوت هستند. اختلاف در هر یک از بخش‌های این هودها، عملکرد آن‌ها را نیز متفاوت می‌کند. در ادامه به چند تفاوت عمده هود میکروبی و هود شیمیایی اشاره می‌کنیم.

تفاوت از نظر کاربرد

هودهای میکروبی یا لامینار به منظور تصفیه و استریلیزه کردن هوا و میکروب‌های موجود در هوا به کمک فیلترهای هپا استفاده می‌شوند. هودهای شیمیایی بیشتر با هدف خارج کردن گازها و بخارهای سمی محیط آزمایشگاه و محافظت از سلامت کارکنان و اپراتورهای آزمایشگاه به کار برده می‌شوند.

مطالعه کنید
بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

تفاوت از نظر ساختاری

هود میکروبی دارای فن مخصوص به خود است در حالی که فن هود شیمیایی بر اساس کاربرد آن نصب می‌شود. تجهیزات و بخش‌های داخلی هود میکروبی به مراتب کمتر از هود شیمیایی است. هود میکروبی دارای فیلتر هپا است ولی در بدنه هود شیمیایی از فیلتر هپا استفاده نشده است. هود میکروبی به دلیل ساختار و عملکرد خاصی که دارد از قیمت بالایی نسبت به هود شیمیایی برخوردار است.

تفاوت از نظر سرعت جریان هوا

سرعت جریان هوا در هودهای میکروبی ۰٫۳ تا ۰٫۵ متر بر ثانیه است؛ اما سرعت جریان هوا در هودهای شیمیایی ۰٫۴ تا ۰٫۶ متر بر ثانیه است.

تفاوت از نظر تخریب

وسیله‌های آزمایشگاهی به دلیل برخورد با انواع مواد، با گذشت زمان تخریب و از بین می‌روند. هودهای شیمیایی درصد تخریب بالاتری نسبت به هودهای میکروبی دارند.

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

تفاوت هود میکروبی و هود شیمیایی

صحبت نهایی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های هود میکروبی و هود شیمیایی پرداختیم. در صورتی که تصمیم به خرید انواع هود دارید می توانید از محصولات مسترماکان دیدن کنید. هدف ما در مسترماکان ارائه محصولات جدید و با کیفیت با قیمت مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *