بلاگ

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم؟

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

شیرآلات نیز مانند سایر لوازم خانه نیاز به نگهداری دارند. شیرآلات بسیار پر مصرف و حساس هستند و در صورتی که نسبت به نگهداری از آن‌ها بی توجهی شود، طول عمر آن‌ها به میزان چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به همین مسئله بر آن شدیم تا در این مقاله به نکات مهمی بپردازیم که در چگونگی نگهداری از شیرآلات به شما کمک خواهد کرد. در ادامه با مستر ماکان همراه باشید.

 

استفاده درست از شیرآلات

ابتدایی‌ترین نکته‌ای که می‌توان در نگهداری اصولی شیرآلات به آن توجه کرد، استفاده درست و صحیح از شیرآلات است. باز و بسته کردن محکم و غیراصولی باعث می‌شود به‌مرورزمان شیرآلات خراب شوند و از عمر مفید آن‌ها کم شود. وارد کردن ضربه، فشار زیاد و گذاشتن جسم سنگین روی شیرآلات، آسیب جدی به شیرآلات می‌رساند. همچنین تا حد امکان از باز و بسته کردن غیر ضروری شیرآلات بهتر است که اجتناب شود.

 

تعمیر به موقع شیرآلات

بدنه شیرآلات از قطعات کوچک و حساس تشکیل شده است. گذشت زمان و استفاده مداوم از شیرآلات باعث می‌شود این قطعات فرسوده شده یا آسیب ببینند. تعمیرکردن شیرآلات و تعویض به موقع قطعات آن باعث افزایش طول عمر مفید شیرآلات می‌شود. برای تعمیر و تعویض درست قطعات شیرآلات لازم است از تعمیرکار متخصص و باتجربه کمک گرفته شود. در صورتی که هیچ گونه سررشته‌ای از تعمیر شیرآلات ندارید بهتر است که اقدام به تعمیر شیرآلات نکنید زیرا ممکن است به قطعات آن آسیب بزنید. به خصوص اگر شیرآلات مطابق با تکنولوژی‌های جدید طراحی شده باشند، تعمیر این شیرآلات باید توسط نیروی متخصص و مجرب انجام شود.

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

جلوگیری از زنگ زدگی شیرآلات

جنس تمامی شیرآلات تولید شده، از فلزهای مختلف است. شیرآلاتی که قطعات آن‌ها خراب هستند باعث چکه کردن آب می‌شوند. چکه کردن مداوم آب و توجه نکردن به آن باعث می‌شود به‌مرورزمان سطوح فلزی شیرآلات زنگ بزند و از بین برود. برای جلوگیری از زنگ زدگی سطوح شیرآلات ضروری است قطعات خراب و فرسوده به موقع تعمیر یا تعویض شوند.

مطالعه کنید
بهترین ست سرویس بهداشتی

 

تمیزکردن منظم شیرآلات

یکی از موارد مهمی که در افزایش طول عمر شیرآلات مؤثر است، تمیز کردن منظم شیر آلات است. بهتر است روزانه پس از هر بار استفاده از شیرآلات، قطره‌های آب را از روی سطوح شیرآلات با دستمالی نرم یا حوله پاک شود. اگر این مراقبت روزانه به طور مرتب انجام شود از ایجاد لکه روی سطوح شیرآلات جلوگیری می‌شود. به خصوص در مناطقی که دارای آب سنگین هستند، لکه‌های آب، رسوبات محکم و سنگینی را بر جای می‌گذارند.
همچنین لازم است هر هفته شیرآلات با استفاده از آب و صابون شسته شوند. این کار روشی بسیار ساده و آسان است که باعث می‌شود رسوبات آب روی هم انباشته نشوند. رسوبات انباشته شده موجب ایجاد جرم روی سطوح شیرآلات می‌شوند. برای انجام این کار محلولی از آب و صابون را آماده کنید سپس با استفاده از اسفنجی نرم محلول روی سطوح شیرآلات بکشید. در پایان با آب سرد شسته و با حوله‌ای نرم پاک کنید.

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

شستشوی شیرآلات با شوینده مناسب

لازم است برای شستشوی شیرآلات از مواد شوینده مناسب و غیر اسیدی استفاده شود. روی سطوح شیرآلات از یک لایه نیکل تشکیل شده است. اگر برای شستشوی شیرآلات از مواد شیمیایی اسیدی مانند وایتکس و جوهر نمک استفاده شود، شیرآلات آسیب می‌بینند. به‌طوری‌که نیکل موجود روی سطوح شیرآلات توسط این مواد خورده شده و در نتیجه مات و کدر می‌شوند. همچنین برای شستشوی شیرآلات نباید از سیم‌ها و اسکاچ‌های خشن و زبر استفاده شود، این کار باعث ایجاد خط و خش روی سطوح شیرآلات می‌شود.
البته می‌توان از برخی از راه کارهای خانگی برای شستشوی شیرآلات استفاده کرد. روش‌های شستشو و برق انداختن شیرآلات با استفاده از روش‌های خانگی عبارتند از:

استفاده از آب و سرکه

سرکه مواد طبیعی است که آسیبی به شیرآلات نمی‌رساند. سرکه می‌تواند رسوبات و جرم‌های موجود در شیرآلات را به راحتی از بین ببرد. در این روش برای تمیز کردن سطوح شیرآلات می‌توان محلول آب و سرکه سفید را داخل قوطی اسپری ریخته و روی سطوح شیرآلات اسپری کرد. پس از چند دقیقه با استفاده از اسکاچی نرم و آب سرد بشویید سپس با حوله‌ای نرم خشک کنید.

مطالعه کنید
نشانه های مهم در فر و اجاق گاز

استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین کمک مؤثری برای براق کردن و درخشندگی سطوح شیرآلات است. در این روش نصف فنجان جوش شیرین را با یک قاشق آب گرم ترکیب کنید تا مواد خمیری شکل به دست بیاید. این مواد را می‌توانید با استفاده از مسواکی نرم به تمامی سطوح شیرآلات پخش کنید. پس از چند دقیقه مواد را با استفاده از آب سرد بشوید و سپس با یک دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

استفاده از آب لیموترش

یکی از مواد طبیعی برای تمیزکردن سطوح شیرآلات استفاده از لیموترش تازه است. لیموترش برای از بین بردن جرم‌ها و لکه‌های سنگین موجود در شیرآلات تأثیر بسیار خوبی دارد. در این روش لیموترش را از وسط نصف کنید و روی سطوح شیرآلات بکشید. پس از چند دقیقه آب لیموترش را با استفاده از آب سرد بشویید و سپس با حوله‌ای نرم خشک کنید. لازم به یادآوری است که در این روش از آب لیمو آماده استفاده نشود، چون مواد افزودنی موجود در آب لیمو باعث کدر شدن سطوح شیرآلات می‌شود.

استفاده از خمیردندان

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌ها و درخشان کردن سطوح شیرآلات، استفاده از خمیردندان است. در این روش مقداری از خمیردندان را روی مسواکی نرم بکشید و در تمام قسمت‌های شیرآلات پخش کنید. پس از چند دقیقه خمیردندان را با استفاده از آب سرد بشویید و با حوله خشک کنید.

 

پاسخ به سؤالات رایج

در این قسمت به برخی از سؤالات رایج در ارتباط با چگونگی نگهداری از شیرآلات پاسخ می‌دهیم.

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

چگونه از شیرآلات نگهداری کنیم

از شیرآلات چرخشی چگونه نگهداری کنیم

شیرآلات چرخشی بنا به مکانیزمی که دارند، جریان آب از طریق چرخاندن شیر، قطع و وصل می‌شود. اساس کار این شیرآلات به وسیله واشر و مغزی شیرآلات است. گذشت زمان و استفاده مکرر از شیرآلات باعث می‌شود واشر و مغزی آن‌ها فرسوده شود. خرابی واشر و مغزی باعث چکه کردن آب خواهد شد. باید دقت داشت هرگز برای جلوگیری از چکه کردن آب، نباید شیر آب را محکم بست. در این صورت باید واشر مربوط به آن شیر را به موقع تعویض کرد تا از خورده شدن زیاد واشر جلوگیری شود. اگر واشر کاملاً خورده شود، مغز شیرآلات آسیب خواهد دید. بهتر است برای پیشگیری از هدر رفت آب و خراب شدن سریع شیرآلات هر ۳ ماه یک بار قطعات آن بررسی شده و واشر آن تعویض شود.

مطالعه کنید
نکاتی که در خرید شیرآلات باید به آن توجه کرد

 

از شیرآلات اهرمی چگونه نگهداری کنیم

شیرآلات اهرمی بنا به مکانیزمی که دارند از طریق بالا و پایین بردن اهرم شیر، جریان آب قطع و وصل می‌شود و از طریق چرخاندن اهرم، آب به سمت گرم یا سرد بودن هدایت می‌شود. داخل شیرآلات اهرمی مغزی شیر پلاستیکی با نام کارتریج وجود دارد. با خراب شدن مغزی شیر، آب شیر شروع به چکه کردن می‌کند. بهتر است برای پیشگیری از هدر رفت آب و خراب شدن سریع شیرآلات هر ۶ ماه یک بار قطعات آن بررسی شده و کارتریج آن تعویض شود

 

آیا برند تولید کننده شیر آلات در طول عمر شیرآلات مؤثر است

بله. بهتر است هنگام خرید انواع شیرآلات به سراغ برندهایی بروید که دارای اعتبار و گارانتی هستند. امروزه برندهای ایرانی بسیار زیادی وجود دارند که محصولات بسیار با کیفیت، مشابه با نمونه‌های خارجی تولید می‌کنند.

 

آیا شیر آلات تأثیری در هدر رفت آب دارند

بله. در صورتی که شیرآلات خراب شوند، آب به میزان بیشتری مصرف خواهد شد که خوشایند نیست. به همین دلیل تعمیرکاران شیرآلات توصیه می‌کنند که کارتریج، مغزی و واشر را هم سالم نگه دارید تا آب هدر نرود. یکی دیگر از مواردی که از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند، پرلاتور است. پرلاتور در قسمت آبریز شیرآلات می‌تواند تا ۴۰ درصد به صرفه جویی در مصرف آب کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *