بلاگ

اجزا اجاق گاز

اجزا اجاق گاز

اجاق گاز یکی از ضروری‌ترین لوازم هر آشپزخانه‌ای به شمار می‌آید. اجاق گازهای مبله یا رومیزی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر یک از اجزا اجاق گاز نقش به خصوصی را در راه اندازی اجاق گاز دارند. شناخت هر یک از این اجزا می‌تواند کمک بسیاری در خرید، استفاده، نگهداری و تمیز کردن اجاق گاز داشته باشد. با شناخت درست از این اجزا حتی می‌توان عمر مفید اجاق گاز را بیشتر کرد. با توجه به این دلایل مهم، در این مقاله قصد داریم با معرفی کامل اجزا اجاق گاز شما را با کارکردهای هر یک از این اجزا بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با مستر ماکان همراه باشید.

 

جعبه فندک و ترانس های ولتاژ

جعبه فندک اجاق گاز، جریان‌های الکتریکی پیوسته‌ای را تولید می‌کنند. در زمانی که شیرهای اجاق گاز پیچانده شد و گاز از آن نشت پیدا کرد، شعله اجاق گاز روشن می‌شود. در تمامی اجاق گاز ها فندک نصب می‌شود. فندک‌ها در نوع فندک‌های اتوماتیک و فندک‌های غیر اتوماتیک هستند. فندک‌های اتوماتیک تنها با فشار دادن ولوم اجاق گاز و پیچاندن آن برخلاف عقربه‌های ساعت، اتومات جرقه می‌زند و شعله روشن می‌شود. در صورتی که در فندک‌های غیر اتوماتیک، هم زمان با فشار دادن شیر اجاق گاز و پیچاندن آن به سمت خلاف عقربه‌های ساعت، باید با دستی دیگر دکمه مربوط به فندک که روی اجاق گاز است، فشار داده شود. با فشار دکمه فندک جرقه ایجاد می‌شود و شعله روشن می‌شود.

 

سیم فندک

سیم‌های فندک قطعه‌ها و سیم‌های بسیار ظریف و کوچکی هستند که در کنار فندک در اجاق گازها نصب می‌شوند. این سیم‌ها به عنوان رابط‌های جریان الکتریکی عمل می‌کنند. به‌طوری‌که جریان الکتریکی یا همام جریان برق را از فندک به ترانس جرقه زن انتقال می‌دهند. در سیستم این سیم‌پیچ‌ها از مدار خازنی نیز استفاده شده است. به علت ظرافت و حساسیت بالایی که این سیم‌ها دارند، امکان خرابی و پارگی در آن‌ها، وجود دارد. در صورتی که سیم فندک به هر دلیلی خراب یا پاره شود، جریان برق در سیستم فندک و ترانس جرقه زن قطع خواهد شد.

مطالعه کنید
رادیاتور بهتر است یا گرمایش از کف؟

 

ترموکوپل

ترموکوپل یکی از مهم‌ترین اجزا اجاق گاز است که با عملکرد درست، ایمنی اجاق گاز را تأمین می‌کند. سیستم ترموکوپل طوری طراحی شده است که حساسیت بسیار بالای به نشت گاز دارد. در صورتی که به دلایل مختلف مانند سر رفتن غذا شعله خاموش شود و گاز نشت پیدا کند، ترموکوپل وارد عمل می‌شود و جریان گاز را قطع می‌کند. قطع شدن آنی جریان گاز، از انفجارهای بزرگ و آتش‌سوزی‌های مهیب جلوگیری می‌کند. در اجاق گازهای دارای ترموکوپل، هنگام روشن و خاموش کردن شعله‌ها، باید شیر اجاق گاز به مدت چند ثانیه در قسمت پایین نگه داشته شود و سپس رها شود. در صورتی که پس از رها کردن شیر اجاق گاز، شعله خاموش شود، نتیجه می‌گیریم ترموکوپل خراب است.

اجزا اجاق گاز

اجزا اجاق گاز

میکروسوئیچ

میکروسوئیچ یک قطعه کوچکی است که در اجاق گاز تعبیه می‌شود. وظیفه میکروسوئیچ قطع و وصل کردن جریان برق برای جرقه زدن فندک است. در زمانی که نیاز است فندک جرقه ایجاد کند، میکروسوئیچ با تولید جریان برق، فرمان جرقه زدن را به فندک می‌دهد. به‌طوری‌که اگر قطعه میکروسوئیچ به هر دلیلی خراب شود، فندک دیگر قادر به تولید جریان برق و ایجاد جرقه نخواهد بود. بدون ایجاد جرقه، شعله‌ها روشن نخواهند شد. از دلایلی که باعث خراب شدن میکروسوئیچ می‌شوند می‌توان به پاره شدن سیم‌های میکروسوئیچ، شکستن میکروسوئیچ، گیر کردن زبانه روی ولوم و درست نصب نشدن میکروسوئیچ روی شیر اشاره کرد.

مطالعه کنید
بهترین شیرآلات ایرانی حمام و دستشویی

 

شیر یا ولوم

از اجزا اجاق گاز می‌توان به ولوم‌ها یا همان شیرها اشاره کرد. ولوم‌ها قطعاتی هستند که از جنس پلاستیک تهیه می‌شوند. وظیفه اصلی ولوم، روشن و خاموش کردن شعله اجاق گاز و همچنین تنظیم میزان حرارت شعله است. ولوم سالم باید به صورت روان چرخانده شود. در صورت گیر کردن ولوم به هنگام چرخاندن یا لقی بیش از اندازه آن، باید گفت ولوم خراب شده است و نیاز به تعمیر دارد.

اجزا اجاق گاز

اجزا اجاق گاز

پایه های اجاق گاز

پایه‌های اجاق گاز از بزرگ‌ترین قطعات اجزا اجاق گاز روی صفحه آن به شمار می‌آیند. این پایه‌ها به شکل پنجره‌هایی هستند که معمولاً از جنس چدن ساخته می‌شوند. این پایه‌ها به فاصله استانداری از سرشعله ها گذاشته می‌شوند. وظیفه آن‌ها نگه داشتن ظروف روی حرارت اجاق گاز است.

 

بوبین

بوبین یکی از قطعات کوچک و فلزی سیم پیچی شده در اجاق گاز است که به ترموکوپل نصب می‌شود. بوبین به همراه ترموکوپل باعث ایمنی اجاق گاز می‌شوند. با ایجاد جرقه، جریان الکتریکی ضعیفی در ترموکوپل ایجاد می‌شود و ترموکوپل این جریان الکتریکی را به بوبین انتقال می‌دهد. در نهایت میدان مغناطیسی ایجاد شده در بوبین باعث انتشار جریان گاز می‌شود. وجود ناخالصی در گاز و ایجاد ضربه‌های سنگین به اجاق گاز، می‌تواند باعث خرابی بوبین شود.

مطالعه کنید
ویژگی های شیرآلات کی آی جی

 

ترانس جرقه زن

ترانس جرقه زن یکی از اجزا اجاق گاز است که به کمک آن جرقه ایجاد و شعله روشن می‌شود. وقتی که ولوم اجاق گاز باز می‌شود، برای روشن شدن شعله، جرقه‌هایی ایجاد می‌شود. شنیدن صدای جرقه‌ها، باعث اطمینان در ایجاد جرقه‌ها هستند. ترانس‌های جرقه زن در دو نوع متفاوت هستند. در برخی از اجاق گازها با باز کردن ولوم، جرقه در تمامی شعله‌های اجاق گاز ایجاد می‌شود؛ اما در برخی دیگر از اجاق گازها با باز کردن ولوم، جرقه فقط در شعله مربوط به آن ولوم ایجاد می‌شود. رنگ جرقه در صورت سالم بودن ترانس جرقه زن به رنگ آبی است. یکی دیگر از نشانه‌های سالم بودن ترانس جرقه زن، ایجاد یک جرقه در یک ثانیه است.

 

سرشعله

سرشعله اجاق گاز قطعه نسبتاً بزرگی در اجزا اجاق گاز است که در محل‌های مخصوص خود گذاشته می‌شود. این سرشعله ها دارای مجراهای کوچکی هستند و با انتشار گاز از این مجراها، شعله اجاق گاز روشن می‌شود. در صورتی که به هر دلیلی مجراهای سرشعله گرفته شوند، قدرت شعله کم خواهد شد و حرارت کافی را ایجاد نخواهد کرد. در اجاق گازهای مختلف تعداد سرشعله ها متفاوت است.

اجزا اجاق گاز

اجزا اجاق گاز

سخن نهایی

هنگام خرید اجاق گاز توجه به فناوری و کیفیت اجزا اجاق گاز بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که اجزا اجاق گاز کیفیت لازم را نداشته باشند طول عمر گاز کم خواهد شد. برای خرید اجاق گاز مرغوب از بهترین برندها می‌توانید از محصولات مسترماکان دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *