بلاگ

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که همیشه باید نظافت آن به طور کامل و با دقت انجام شود زیرا مستقیماً با سلامت اعضای خانواده در ارتباط است. سینک‌ها از پراستفاده‌ترین ابزارهای آشپزخانه هستند و مدام در معرض انواع میکروب‌ها، چربی‌ها، زباله‌ها، مواد شوینده و خط و خش قرار می‌گیرند؛ لذا باید باید دقت کنید از سینک در برابر این عوامل نگهداری کنید تا به آشپزخانه شما زیبایی و پاکیزگی خیره‌کننده‌ای ببخشد. در این مقاله قصد داریم راه های نگهداری از سینک ظرفشویی را که به شما در داشتن سینک و آشپزخانه‌ای تمیز و درخشان کمک می‌کند، شرح دهیم. تا پایان همراه ما باشید. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

 

روش های از بین بردن جرم و رسوب سینک طرفشویی

جرم و رسوب به شدت ظاهر سینک ظرفشویی را زشت و کثیف نشان می‌دهد. پس باید سینک‌های خود را از رسوب و جرم‌ها پاک کنید و اجازه ندهید سینک ظرفشویی‌تان را جرم و رسوب بگیرد. در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل عنوان شده است.

نظافت روزانه سینک ظرفشویی

هر روز پس از اتمام شستشو و استفاده از سینک ظرفشویی بلافاصله آن را با محلول آب و صابون شستشو دهید. محلول آب و صابون ترکیب بسیار مناسبی برای ازبین‌بردن چربی و رسوبات روی سینک است و باید روزانه استفاده شود تا از جرم گرفتن سینک به‌مرورزمان جلوگیری کند.

نظافت هفتگی سینک ظرفشویی

در پایان هر هفته سینک را با سرکه سفید و آب و صابون شستشو دهید. به این صورت که ابتدا سرکه را روی تمام قسمت‌های سینک بریزید و اجازه دهید بر روی آن بماند و بعد از ۱۵ دقیقه آن را با محلول آب و صابون بشویید. در پایان حتماً کل سینک را با آب بشویید، طوری که هیچ ماده شوینده و سرکه‌ای بر روی آن باقی نماند.

مطالعه کنید
انواع اجاق گاز رومیزی

نظافت سینک بعد از مدت طولانی

درصورتی‌که زمان و حوصله شستشوی مداوم و منظم را ندارید و یا سینک شما از قبل دچار جرم و رسوب گرفتگی شده باید از جوش شیرین استفاده کنید. اگر از جوش شیرین درست استفاده کنید شاهد برق افتادن سینک و از بین رفتن رسوبات بر روی آن خواهید بود. در ابتدا جوش شیرین را به طور کامل به وسیله یک برس یا فرچه بر روی سینک ظرفشویی که از قبل خیس کرده‌اید، بمالید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی آن بماند و سپس با سرکه آن را شسته و در پایان با آب و صابون شستشو دهید. برای نتیجه بهتر پس از اتمام این مراحل سینک را با آب خالی بشویید و خشک کنید. این‌گونه سینک شما به طور کامل تمیز می‌شود و براق و درخشان خواهد شد.

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

روش های براق و درخشان کردن سینک ظرفشویی

در ابتدا بهتر است جنس سینک ظرفشویی خود را بشناسید و با توجه به کیفیت و جنس آن اقدام به تمیزکردن کنید. برای مثال استفاده از جرم‌گیر برای سینک‌های استیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا اسید موجود در جرم‌گیرها با استیل واکنش داده و باعث از بین رفتن رنگ آن می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین و بهترین مواد برای برق انداختن سینک ظرفشویی جوش شیرین است که پیش‌تر به آن اشاره شد. البته باید توجه داشته باشید برای سینک‌های چینی و آلومینیومی از جوش شیرین استفاده نکنید و در عوض از پودر ماشین لباسشویی استفاده نمایید.

مطالعه کنید
چرا شیرآلات ایرانی بخریم

روش استفاده از جوش شیرین بیان شد اکنون روش استفاده از پودر لباسشویی را شرح می‌دهیم. در روش استفاده از پودر ماشین لباسشویی باید مقداری پودر را بر روی سینک خیس بریزید و با اسفنج آن را به آرامی به تمام قسمت‌های سینک بمالید و آن را تمیز کنید. بعد از این کار از سرکه سفید استفاده کنید و نهایتاً با آب و صابون بشویید.

از آن جا که مواد براق کننده و شوینده‌ها به‌مرور زمان باعث تغییر رنگ و خوردگی سینک می‌شوند لذا باید حتماً پس از استفاده از این مواد آن را با آب و صابون بشویید و در پایان کار سینک ظرفشویی را با آب خالی شسته و خشک کنید.

 

از چه راهی برای از بین بردن بوی بد سینک ظرفشویی استفاده کنیم؟

معمولاً گاز سولفید هیدروژن ناشی از فاضلاب بوی بدی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سینک طرفشویی بوی نامطبوعی داشته باشد. در حال حاضر مواد شیمیایی بسیاری برای از بین بردن بوی بد سینک و لوله‌های فاضلاب در بازار وجود دارد که به دلیل حساسیت‌زا بودن و ایجاد پوشیدگی لوله‌ها در دراز مدت استفاده از این مواد توصیه نمی‌شود. بهترین کار برای از بین بردن این بوهای نامطبوع استفاده از مواد طبیعی است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

مطالعه کنید
چرا شیشه گاز صفحه ای می شکند

استفاده از جوش شیرین و آبلیمو می‌تواند بوی بد سینک ظرفشویی را به خوبی از بین ببرد. به این منظور مقدار یکسانی از این دو ماده را با هم مخلوط کنید و آن را داخل لوله‌ها بریزید و پس از ۱۰ دقیقه آب سرد را باز کرده و اجازه دهید ۱ دقیقه باز بماند تا تمام محلول و آلودگی‌های مسیر را تمیز کند. سرکه و لیمو نیز موادی هستند که در ازبین‌بردن بوی بد سینک ظرفشویی بسیار مناسب هستند.

در این روش باید یک لیمو تهیه کنید و آن را تکه تکه کرده و داخل قالب یخ بریزید و بر روی آن سرکه بریزید، سپس اجازه دهید در فریزر یخ بزند. روزانه چند تا از این قالب‌های لیمو و سرکه را در قسمت خروجی آب سینک قرار دهید تا به آرامی آب شود و با بوی مطبوع خود در مسیر لوله بوی خوبی ایجاد کند. راه دیگر نیز این است که یک بسته مخمر نان را با یک لیوان آب مخلوط کنید تا کامل حل شود و محلول تهیه شده را درون لوله بریزید. اجازه دهید شب تا صبح بماند و کار خود را انجام دهد و بوی بد را از بین ببرد.

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

بهترین و کاربردی ترین راه های نگهداری از سینک ظرفشویی

جمع بندی

با توجه به اینکه نظافت و نگهداری از سینک ظرفشویی بسیار مهم است و نقش مهمی در سلامت خانواده دارد در این مقاله سعی شد مهم‌ترین روش‌های نگهداری از سینک ظرفشویی ارائه شود که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *