بلاگ

نحوه تمیز کردن علم دوش

نحوه تمیز کردن علم دوش

نحوه تمیز کردن علم دوش

نحوه تمیز کردن علم دوش به روش خانگی یکی از دغدغه هایی است که اکثر خانم ها با آن مواجهه می شوند. در این مطلب ترفندهایی برای رسوب زدایی سردوش حمام بیان شده که هر شخصی می تواند با بکار گیری این راهکارها، علم دوش حمام خود را برق بیندازد. در ادامه این مطلب علائمی که نشان می دهد سردوش شما دچار جرم گرفتگی شده بیان شده و علت آنها نیز بررسی شده است.

علائم رسوب گرفتگی علم دوش

چه سردوش شما دستی باشد یا هر مدل دیگری، دچار رسوب گرفتگی می شود و می تواند دارای علائم مختلفی باشد. از شایع ترین و واضح ترین علائم رسوب گرفتگی علم دوش می توان به :

• فشار کم جریان آب
• وجود جریان نامنظم آب از نازل های سردوش
• وجود تکه های رسوب آب پس از باز کردن شیر حمام
اشاره کرد.

نحوه تمیز کردن علم دوش

نحوه تمیز کردن علم دوش

دلایل رسوب گرفتگی سردوش حمام

برای اینکه از نحوه تمیز کردن علم دوش اطلاع یابید بهتر است ابتدا دلیل رسوب گرفتگی سردوش را بفهمید. به طور کلی ۳ موردی که در زیر به آن اشاره شده، عمده ترین دلایل رسوب گرفتگی سردوش حمام هستند که عبارت اند از:
۱٫ درجه سختی بالای آب
آب سخت، آبی بوده که دارای مقدار زیادی از عناصری مانند منیزیم و کلسیم است. برای اینکه متوجه شوید آب منزل شما آب سخت است یا نه باید به دو حالت زیر توجه کنید.

  • با خیساندن صابون، میزان کف آن بسیار کم است.
  • مشاهده ذرات سفید رنگی که روی شیرآلات بهداشتی منزلتان جمع شده اند که به آن شوره زدن شیرآلات می گویند.

۲٫ فرسودگی داخلی لوله های ساختمانی
اگر ساختمان شما با لوله های مسی لوله کشی شده باشد، در طولانی مدت متوجه می شوید که لوله ها دچار خوردگی و فرسایش شده اند. ذرات فرسایش یافته لوله ها به مرورزمان وارد آب جریانی در لوله ها می شوند و در سر دوش ها و شیرآلات با ایجاد رسوب، باعث گرفتگی آنها می شوند.
۳٫ خرابی و پوسیدگی واشر داخل سردوش
در سر دوش ها واشرهایی قرار دارند که به شکل حلقه های در ابعاد و قطرهای مختلف هستند. این حلقه ها معمولاً پلاستیکی هستند و ممکن است به مرور زمان دچار فرسودگی شوند. با فرسودگی واشر ذراتی به شکل ذرات رسوب وارد جریان آب می شوند و در نتیجه نازل های علم دوش را مسدود می کنند که باعث ایجاد اختلال در ریزش آب از آن هامی شوند.

مطالعه کنید
تفاوت توالت ایرانی طبی با توالت معمولی

ترفندرسوب زدایی سردوش حمام در خانه

نحوه تمیز کردن علم دوش با ترفندهایی که در ادامه به شما آموزش می دهیم کاری بسیار راحت است. با ۴ ترفند ساده ای که برای رسوب زدایی سردوش حمام در این مطلب معرفی شده، شما دیگری نیازی به استفاده از مواد صنعتی برای رسوب زدایی آنها ندارید. چهار ترفندی که به آنها اشاره شد در ادامه به طور کامل معرفی می شوند.

  • بهترین روش رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه

در پاسخ به سؤال نحوه تمیز کردن علم دوش و رسوب زدایی آن با سرکه چگونه است؟ باید بگوییم این روش یکی از بهترین روش های خانگی رسوب زدایی سردوش حمام است و به راحتی با کمی سرکه انجام می شود. این روش در عین اینکه در مقایسه با سایر روش ها قدرت رسوب زدایی بالاتری دارد، به سلامت انسان و دیگر موجودات آسیبی وارد نمی کند. مراحل رسوب زدایی سردوش حمام با سرکه عبارتند از:
۱٫ مقداری سرکه، یک نایلون، یک کش و همچنین یک عدد برس را آماده کنید.
۲٫ میزان سرکه باید با توجه به اندازه سردوش حمامتان اندازه گیری شود تا آن را در نایلون تمیز بریزید. این کار باید به صورتی انجام شود که قسمت مربوط به نازل های سردوش کاملاً درون سرکه قرار بگیرد.
۳٫ در مرحله بعد باید نایلون را با یک کش دور سردوش محکم ببندید و بگذارید ۸ الی ۱۰ ساعت سردوش در سرکه باقی بماند.
۴٫ پس از گذشت این زمان، باید نایلون را باز کرده و با کمک یک برس نرم و جریان آب سردوش را شستشو دهید. این کار را باید تا زمانی که تمام رسوبات علم دوش به طور کامل خارج شوند، ادامه دهید.
در این روش از رسوب زدایی و تمیز کردن سردوش برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید. به طور کلی ساختار سرکه به گونه ای است که ترکیبات آن هیچ ضرر برای آبکاری بدنه شیرآلات و سردوش ندارند و باعث تمیزی و درخشان شدن آنها می گردند؛ اما برای جلوگیری از ایجاد هر لکه ای بهتر است قبل از انجام این روش، از نمایندگی سردوش و شیرآلات منزلتان در مورد کیفیت و دوام آبکاری بدنه آنها سؤال بپرسید.

  • روش رسوب زدایی انواع سر دوش حمام و دوش دستی با مسواک
مطالعه کنید
مزایا و معایب پکیج و آبگرمکن

برای آموزش نحوه تمیز کردن علم دوش در روش استفاده از مسواک، باید سردوش را از محل نصبش باز کرده و تک تک اجزای داخلی آن را به دقت از یکدیگر جدا کنید. پس از آن باید با یک مسواک نرم، اجزای مختلف سردوش را رسوب زدایی کنید. البته باید توجه داشته باشید این کار به دقت بالایی نیاز دارد؛ چراکه ممکن است با برخورد مسواک، بدنه اجزای بیرونی سردوش دچار خراشیدگی شوند. پس از پایان این مرحله، تمام اجزا را آبکشی کرده و با یک دستمال یا حوله نرم خشک کنید. اگر رسوب یا جرم ها در نازل های سردوش گیر کرده باشند، می توانید با کمک یک خلال دندان نازک یا سنجاق آنها را خارج کنید.

  • جرم گیری دوش حمام به روش جوشاندن

در این روش نیز باید ابتدا سردوش حمام را از محل نصبش باز کرده و آن را درون یک ظرف مناسب قرار دهید. بعد از آن به نسبت مساوی آب و سرکه، درون ظرف را پر کنید. ظرف را باید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی گاز بگذارید تا سردوش در این محلول بجوشد. بعد از خنک شدن سردوش، می توانید آن را شسته و رسوب زدایی کنید. نکته ای که در این روش از نحوه تمیز کردن علم دوش باید به آن توجه کنید این است که اگر سردوش شما از جنس فلز نباشد، باید در مورد مقاومتش در برابر دمای نقطه جوش آب مطمئن شوید تا آن را در محلول آب و سرکه با دما بالا قرار دهید.

  • نحوه رسوب زدایی سردوش حمام با شوینده های خانگی و مجاز
مطالعه کنید
هود صنعتی آشپزخانه

در این روش بهتر است برای استفاده از محلول ها و شوینده های صنعتی طبق دستورالعمل درج شده روی بدنه آنها عمل کنید؛ زیرا هر شوینده ای ترکیبات متفاوتی دارد که نمی توان برای استفاده از آن برای رسوب زدایی سردوش، طبق یک روش مصرف پیش رفت. نحوه تمیز کردن علم دوش با این شوینده ها به این صورت است که باید در فضای باز صورت گیرد تا برای انسان حساسیت یا مسمومیتی ایجاد نکند؛ همچنین این شوینده ها و محلول های صنعتی را هیچگاه نباید با یکدیگر مخلوط کرد؛ چراکه نه تنها اثر رسوب زدایی را افزایش نمی دهد بلکه، بسیار خطر آفرین است. باید توجه داشته باشید برای رسوب زدایی و جرم گیری سردوش حمام هیچ وقت مواردی مانند استفاده از جوهر نمک یا دیگر مواد اسیدی، استفاده از مایع سفیدکننده (وایتکس)، استفاده از برس یا مسواک زبر و خشن، ضربه های محکم و پی درپی به سردوش، استفاده از مواد نفتی مانند بنزین و… را به کار نبرید.

نحوه تمیز کردن علم دوش

نحوه تمیز کردن علم دوش

جمع بندی
بهترین بازه زمانی برای تمیز کردن علم دوش، هر یک یا دو ماه یکبار است؛ اما در برخی بسته به نوع سردوش یا مدت زمان تجمع رسوب، می تواند این بازه زمانی طولانی تر باشد. سر دوش هایی که از مواد باکیفیت تولید شده اند، نسبت به سر دوش های دستی یا بی کیفیت کمتر دچار رسوب گرفتگی می شوند و شما نگرانی کمتری بابت رسوب زدایی آنها دارید. شما می توانید برای خرید انواع سر دوش ها و شیرآلات باکیفیت برای منزل خود، به سایت مستر ماکان مراجعه کنید. این سایت یکی از بزرگ ترین مجموعه های ارائه کننده انواع سینک ظرفشویی، شیرآلات و سردوش، اجاق گاز و… است.