بلاگ

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

اجاق گاز یکی از وسایل ضروری آشپزخانه است که در طول روز بارها از آن استفاده می‌کنیم. یکی از فاکتورهای مؤثر در افزایش طول عمر اجاق گاز، نگهداری صحیح از اجاق گاز است. متأسفانه برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی از نحوه صحیح نگهداری از اجاق گاز، باعث می‌شوند صدمات جدی به اجاق گاز وارد شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی نکات مهمی بپردازیم که در نگهداری از اجاق گاز حائز اهمیت است. با مستر ماکان در این مقاله همراه باشید.

 

استفاده از ابزار مناسب برای نظافت اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز به هیچ عنوان نباید از سیم ظرفشویی و پارچه‌های ضخیم و زبر استفاده شود زیرا موجب ایجاد خراش روی شیشه و استیل سطح گاز می‌شود. با استفاده از یک دستمال پنبه‌ای نرم و محلول شوینده آماده یا خانگی به آرامی می‌توان تمام بخش‌های مختلف اجاق گاز را تمیز کرد. استفاده از دستمال میکروفایبر، یک انتخاب مناسب برای تمیز کردن سطح اجاق گاز است زیرا علاوه لطیف بودن، باعث جذب بسیاری از آلودگی‌ها و ذرات میکروب و آشغال از روی اجاق گاز می‌شود. همچنین استفاده از یک مسواک کهنه، گزینه مناسبی برای تمیز کردن درون شعله، دسته پلاستیکی و لوله‌های فلزی است.

 

استفاده از مواد شوینده مناسب

امروزه اجاق گازها در جنس‌های استیل، شیشه‌ای و چدن تولید و روانه بازار می‌شوند. مواد شوینده و نحوه شستشوی گازها با توجه به جنس اجاق گاز متفاوت است و هر کدام از آن‌ها با  ابزار و مواد شوینده مناسب جنس خود تمیز می‌شوند. بر همین اساس توجه کنید که در هنگام شستشوی اجاق گاز شیشه‌ای یا استیل از مواد شوینده‌ای که مخصوص اجاق گاز چدن است استفاده نکنید. تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای نسبت به دو مدل دیگر راحت‌تر است و تنها با استفاده از پارچه مرطوب یا اسپری گاز پاک کن شیشه‌ای می‌توان سطح آن را از لکه و کثیفی پاک کرد. همچنین برای تمیزی بیشتر اجاق گاز، تمام بخش‌های آن اعم از دسته‌های پلاستیکی، سطح گاز، چدن گاز و لوله‌های فلزی به صورت جداگانه باید تمیز شوند.
نکته‌ای که در هنگام شستشوی تمام گازها باید به آن توجه شود این است که به هیچ عنوان شستشوی اجاق گاز را زمانی که گرم است انجام ندهید. زیرا علاوه بر سوختگی، ممکن است بعضی از مواد شوینده در اثر برخورد با آب واکنش بدهند و خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.

مطالعه کنید
مشکلات رایج توالت فرنگی ها

 

طبخ صحیح غذا

یکی از عواملی که موجب سالم ماندن بخش‌های مختلف گاز می‌شود، طبخ صحیح غذا است. درست کردن غذا با حوصله و آرامش علاوه بر اینکه بر کیفیت غذای شما تأثیرگذار است، موجب سالم ماندن اجاق گاز و وسایل آشپزخانه می‌شود. پختن غذا با شعله مناسب علاوه بر اینکه مانع آسیب و سوختگی دیگ می‌شود، از سر رفتن غذا و ریخته شدن بخش زیادی از مواد غذایی به داخل شعله و خرابی اجاق گازتان جلوگیری می-کند. همچنین استفاده از دیگ کوچک روی شعله بزرگ و بالعکس علاوه بر آسیب دیگ، سبب فشار و خرابی شعله اجاق گاز می‌شود. دقت کنید که توجه به نکات بالا علاوه بر تمیزی آشپزخانه و اجاق گاز، موجب افزایش طول عمر ابزارهای آشپزخانه می‌شود.

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

نظافت اجاق گاز

یکی از نکاتی که در نگهداری اجاق گاز باید توجه شود، نحوه تمیز کردن آن است. شیشه‌ها پس از کثیفی به راحتی تمیز می‌شوند، اما اجاق گاز استیل و چدن این‌گونه نیستند و ممکن است تمیز کردن آن کمی زمان‌بر و سخت باشد. با این حال اگر تمام اجاق گازها پس از هر بار استفاده به سرعت تمیز شوند، نیازی به استفاده از مواد شوینده الکلی و اجسام تیز برای تمیز کردن نیست و آثار لکه و کثیفی به راحتی با یک دستمال پاک می‌شوند. تمیز‌کردن اجاق گاز پس از هر بار استفاده مانع از کدر شدن سطح شیشه سیاه شدن استیل و چدن می‌شود.
برای تمیز کردن شیشه اجاق گاز بهتر است از مواد شوینده مناسب شیشه یا محلول‌های خانگی که برای تمیزکردن شیشه کاربرد دارند، استفاده کنید. مخلوط آبلیمو، جوش شیرین و سرکه ترکیب مناسبی برای شست‌وشوی گاز شیشه‌ای است. همچنین استفاده از مواد شوینده آماده در کنار ترکیب جوش شیرین و آب انتخاب مناسبی برای تمیز کردن اجاق گاز استیل و چدنی است.
نکته دیگری که در هنگام نظافت گاز باید توجه شود، نحوه شستشو با آب است. برای شستشوی گازها به هیچ عنوان به صورت مستقیم از آب استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب اتصالی برق فندک در اجاق گاز شود و خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد. تنها با استفاده از یک پارچه لطیف نمدار می‌توان لکه‌های غذا را از روی شیشه پاک کرد.
عامل دیگری در هنگام استفاده از اجاق گاز باید به آن توجه شود، قرار دادن اجسام سنگین روی اجاق گاز است. قرار دادن اجسام سنگین مانند ظرف‌های بزرگ، دیگ، سنگ، میوه‌های بزرگ موجب ترک خوردن شیشه و تاب پیدا کردن استیل اجاق گاز می‌شود.

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

نکات مهم در نگهداری از اجاق گاز

تعمیر به موقع اجاق گاز

یکی از کارهایی که موجب افزایش طول عمر اجاق گاز می‌شود، تعمیر به موقع آن پس از هر بار خراب شدن است. تعمیر به موقع اجاق گاز مانع از خرابی بخش‌های دیگر می‌شود و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. با سرویس منظم اجاق گاز در فواصل زمانی منظم می‌توانید از رسوب مواد و پوسیدگی بخش‌های مختلف اجاق گاز جلوگیری کنید.

مطالعه کنید
گاز صفحه ای چهار شعله بخریم یا پنج شعله؟

 

سخن پایانی

اجاق گاز یکی از لوازم ضروری است که در صورت عدم نگهداری صحیح پس از مدت کوتاهی، ممکن است خراب شود. در این مقاله به بیان نکات مهم نگهداری از اجاق گاز پرداختیم. به نظر شما چه نکات دیگری وجود دارد که باید در ارتباط با نگهداری از اجاق گاز به آن توجه کرد؟ نظرات خود را با فروشگاه مسترماکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *