بلاگ

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم؟

گرفتگی سینک‌ و فاضلاب یکی از معضلاتی است که چند وقت یک بار در هر خانه ای اتفاق می افتد و هر کسی با آن مواجه می شود. این گرفتگی معمولاً به علت رسوب و گیر کردن زباله‌های ریز در لوله ها رخ می دهد. اگر چه بر طرف کردن این گرفتگی گاهی نیازمند دستگاه های تخلیه می‌ شود، اما چند راهکار جهت باز کردن لوله ها بدون نیاز به دستگاه خاصی وجود دارد. برای یاد گرفتن این روش ها و به کار بردن آن در مواقع ضروری با مستر ماکان همراه باشید.

نشانه های گرفتگی سینک چیست؟

در مرحله نخست برای رفع هر ایرادی، باید وجود و علت آن را فهمید. گرفتگی سینک هم نشانه هایی دارد که شاید به آن‌ ها توجه نشده باشد.
• گرفتگی بی دلیل: بعضی اوقات پیش می آید که سینک ظرفشویی بی دلیل دچار گرفتگی می شود و پس از مدتی خود به خود رفع می شود. ممکن است این مشکل حتی تا چند ساعت باقی بماند.
• تخیله کند آب: اگر آب در سینک دیر تخلیه شود تا جایی که حتی از آن پر شود، یعنی گرفتگی رخ داده است. این اتفاق زمانی می افتد که قطر لوله به دلیل رسوب یا مواد غذایی و مو، کوچک تر از قبل می شود و در نتیجه تخلیه آب زمان بیشتری می برد.
• شنیدن صدای قل قل آب: زمانی که این صدا را مکرراً بعد از استفاده از ظرفشویی می شنوید، گرفتگی لوله نزدیک است. زیرا نشان از مشکل لوله در تخلیه آب می دهد.
• بالا زدن آب یا فاضلاب از لوله: وقتی که آب یا فاضلاب بعد از تخلیه بالا می‌ زند، یعنی لوله توان خود را برای انجام درست وظیفه اش یعنی تخلیه آب از دست داده است یا مانعی دارد.
• تجمع حشرات ریز در اطراف لوله: هنگامی که حشرات ریز در کنار لوله سینک دیده می شود، یعنی آشغال و زباله ای که در لوله انباشته شده باعث رشد و دعوت آن ها به آن جا شده است.
• بوی بد فاضلاب: این مشکل ممکن است در ابتدا به خاطر گرفتگی لوله نباشد و محصول انباشته شدن مواد غذایی در لوله باشد، اما به مرور موجب گرفتگی سینک می‌ شود.

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

استفاده از محلول های اسیدی برای رفع گرفتگی سینک

در زمان رخ دادن این اتفاق، معمولاً اولین راهی که به ذهن می‌رسد، استفاده از اسید و شوینده های اسیدی است. اما لازم است بدانید که محلول های اسیدی ضرر بیشتری نسبت به منفعت شان دارند. اکثر افراد با بالا زدن چاه سینک مستقیماً سراغ اسید می‌ روند و نمی دانند با این کار در واقع چه اتفاقی رخ می دهد. با ریختن اسید و محلول های شیمیایی امکان از بین رفتن اتصالات لوله ها وجود دارد. در نتیجه بعد از این کار و به مرور، سیستم فاضلابی کل ساختمان دچار نشتی می شود.

مطالعه کنید
مشکلات رایج شیرآلات

هفت روش خانگی و بی خطر برای رفع مشکل گرفتگی سینک

۱- آب داغ: اولین و ساده ترین روش برای رفع گرفتگی سینک آشپزخانه، استفاده از آب گرم است. برای این کار لازم است یک سطل یا پارچ آب داغ آماده کنید و آن را درون سینک خالی از آب بریزید. این کار سبب می شود چربی های چسبیده به لوله حل شوند و از لوله خارج شوند. به این ترتیب اگر گرفتگی به دلیل رسوب چربی باشد با این کار از بین می رود.
۲- استفاده از تلمبه های لاستیکی: تلمبه های پلاستیکی از قدیم به کمک می آمدند تا گرفتگی لوله را رفع کنیم. در واقع این تلمبه ها یک ابزار عالی برای استفاده در منازل جهت رفع مشکل گرفتگی لوله به شمار می آیند. برای استفاده از آن بهتر است ابتدا سینک را تا حدی که قسمت لاستیکی را بپوشاند از آب پر کنید. سپس تلمبه را چند بار بالا و پایین کنید تا با استفاده از فشار هوا، گرفتگی رفع شود.
۳- ترکیب جوش شیرین و نمک: نصف فنجان نمک را با نصف فنجان جوش شیرین ترکیب کنید و آن را در راه آب سینک بریزید. پانزده دقیقه صبر کنید و بعد از آن آب جوش را بریزید. ترکیب این ماده ها موجب یک واکنش شیمیایی می شود که سبب از بین بردن گرفتگی های سخت سینک می شود.
۴- ترکیب جوش شیرین و سرکه: این روش هم یکی از شیوه های قدیمی باز کردن لوله سینک ظرفشویی است. برای استفاده از این راه حل باید یک سوم فنجان سرکه و همان میزان جوش شیرین را ترکیب کرده و در سینک ریخت. این دو ماده بعد از مخلوط شدن یک محلول شیمیایی اما بی خطر را تشکیل می دهند که واکنش آن شبیه فوران است. این واکنش فوران مانند موجب رفع مشکل می شود. بعد از اینکه محلول یک ساعت در لوله ماند، با ریختن آب جوش در راه آب آن را می شوییم.
۵- ساختن یک قلاب جهت بیرون کشیدن مو و پرز: معمولاً موها و پرزها به ظروف می چسبند و از این طریق در زمان شست و شو وارد لوله های فاضلاب می شوند. آن ها روغن و چربی را به خود جذب می‌ کنند و در نتیجه باعث به وجود آمدن لوله سینک می شوند. در این زمان شما می توانید یک سیم مفتول را به راحتی شبیه یک قلاب کوچک شکل دهید و آن را وارد سینک ظرفشویی کنید. با این راه شما می‌ توانید موها و آشغال های جمع شده در لوله را بیرون بکشید و به همین آسانی گرفتگی را رفع کنید.
۶- تمیز کردن سیفون و لوله های سینک‌: این یک راه حل اصولی برای رفع گرفتگی سینک‌ به شمار می آید. در این روش شما باید اطراف لوله را از وسیله خالی کنید و زیر سیفون یک لگن بزرگ بگذارید و ته آن را باز کنید. آب سیفون را در لگن خالی کنید و خود سیفون را با آب داغ بشویید تا جرم ها از بین بروند. هم چنین بهتر است خود لوله را هم با آب داغ بشویید و اجازه بدهید تا آب آن در همان لگنی که زیر سینک گذاشته اید خالی شود. در پایان سیفون تمیز را سر جای خود ببندید.

مطالعه کنید
روش های برق انداختن شیرآلات

۷- استفاده از جارو برقی خشک و تر: جارو برقی خشک و تر یک روش مناسب و آسان جهت باز کردن گرفتگی سینک محسوب می شود. در این روش آن را روی مکش مایعات تنظیم کنید و خروجی آن را برای جلوگیری از کثیف کاری احتمالی، با پارچه کهنه بپوشانید. سپس دور لوله را هم با پارچه یا کیسه کاملاً بپوشانید. جارو برقی را روشن کنید تا جارو با قدرت خود آشغال ها و انباشته هایی که باعث گرفتگی شده اند را بیرون بکشد.

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

چگونه گرفتگی سینک را رفع کنیم

سخن پایانی
در این مطلب به شرح تعدادی از روش های امتحان شده جهت رفع مشکل گرفتگی سینک و علت آن برای شما پرداخته شد. لازم است این را هم ذکر کنیم که تمام این راهکارها بی خطر محسوب می شوند و امتحان آن ها خالی از فایده نیست و ممکن است مشکل شما را به کلی برطرف کنند. البته باید توجه داشت که گاهی ممکن است این روش ها نتیجه بخش نباشند و نیاز به یک لوله بازکن حرفه ای باشد. دقت کنید که در آن زمان بهتر است یک بار هزینه لوله بازکنی را بپردازید تا اینکه با استفاده از محلول های اسیدی مجبور به تعمیر کل سیستم فاضلاب منزلتان شوید.
شما می توانید برای خرید انواع سینک های با کیفیت به سایت اینترنتی مستر ماکان مراجعه کنید و از محصولات این فروشگاه اینترنتی دیدن فرمایید.

مطالعه کنید
روش های از بین بردن بوی بد فر نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *