بلاگ

چوب را در دکوراسیون داخلی حمام خود به کار ببرید

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

چوب را در دکوراسیون داخلی حمام خود به کار ببرید

چوب یکی از متریال های پرکاربرد در طراحی داخلی است. شاید برایتان کمی عجیب باشد اما می توانید از چوب در حمام هم استفاده کنید. حتی استفاده از چوب در حمام می تواند یک جلوه بسیار زیبا به آن دهد.
با توجه به اینکه در سال های اخیر معماری داخلی حمام اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است در این مطلب تصمیم گرفتیم تا در مورد نحوه استفاده از چوب در دکورسیون داخلی صحبت کنیم. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین ویژگی های چوب این است که خاصیت شکل پذیری دارد و به همین دلیل می توان از آن در ساخت بسیاری از لوازم دکوری بهره برد. دو نوع چوب سخت و نرم وجود دارد که هر کدام کاربرد مختلفی در طراحی داخلی دارند. یکی از مزایای چوب این است که این ماده به طور طبیعی به عنوان حاله ای آکوستیک عمل می کند و اگر در کف و دیوار ها به کار برده شود سبب عایق بندی شدن واحد می شود.
همچنین چوب قابلیت رنگ آمیزی دارد و همین ویژگی امکان استفاده از آن را در طرح ها و سبک های مختلف دکوراسیون ممکن می سازد. اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید خانه یا حمام شما لوکس باشد چوب بهترین گزینه است از طرفی ترکیب آن با سنگ و دیگر متریال های پر کاربرد در دکوراسیون بسیار زیبا می شود

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

انتخاب نوع چوب برای حمام

معمولاً کاربرد چوب در دکوراسیون حمام با محدودیت خاصی همراه نیست. به‌عبارت دیگر علاقمندان به استفاده از چوب می‌توانند انواع و اقسام چوب با رنگ‌های تیره و روشن را به کار بگیرند. بنابراین نمی‌توان چوب‌های خاصی را برای طراحی و دکوراسیون حمام در نظر گرفت. البته باید قبل از انتخاب چوب مورد نظر، لازم است که عایق کاری بخوبی انجام شود. استفاده از برخی رنگ‌ها به افزایش مقاومت چوب در برابر نم و رطوبت تا میزان قابل ملاحظه‌ای کمک می‌کند.
البته برخی از چوب ‌ها به‌دلیل برخورداری از ویژگی ‌های ذاتی، نسبت به انواع دیگر دارای کیفیت و مقاومت بالاتری در برابر رطوبت و ضربه هستند به همین دلیل گزینه های مناسب تری هم برای حمام هستند. اما توجه داشته باشید که هرچقدر کیفیت چوب بالا برود، قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت. بنابراین اگر مشکل بودجه ندارید می توانید به سراغ چوب های گران قیمت بروید.
به‌طور کلی برخی از پرکاربردترین انواع چوب برای طراحی دکوراسیون حمام عبارتند از: چوب کاج، تخته سه لا، چوب کوآ، چوب گیلاس، بلوط قرمز، چوب ماهاگونی

مطالعه کنید
آموزش استفاده از فر توکار

از چوب در سونا استفاده کنید

اگر در حمام خود سونا دارید یک خبر خوب برای شما این است که بهترین مکان برای استفاده از چوب، سونا است. سونا دارای دو نوع بخار و خشک بوده و نوع خشک آن از چوب طبیعی ساخته می‌شود.
حرارت مورد نیاز در این حمام‌های خانگی از طریق هیتر برقی و در سوناهای عمومی از طریق هیتر گازی تأمین می‌شود. نحوه طراحی سونای خشک سنتی به این صورت است که در آن از یک درب چوبی، فاقد چفت و بست و یک پنجره چوبی استفاده می‌کنند که درب آن نیز باید با فشار دست به راحتی باز و بسته شود.
استفاده از نیمکت های چوبی برای استراحت از دیگر مواردی است که شما می توانید از طریق آن چوب را به حمام خود بیاورید. حسن قرار دادن دو ردیف نیمکت در حمام سونا این است که امکان استفاده از دمای بالاتر جهت دفع سموم بدن در ارتفاع بالاتر را نیز میسر می‌کند.

سبک روستیک را در حمام خود پیاده سازی کنید

طراحی حمام به سبک روستیک حدود ۲۰۰ سال پیش برای اولین بار در کشور آمریکا رایج شده و به مرور زمان از آنجا به سایر کشورها نیز راه یافته است. معمولاً فلسفه اصلی این سبک طراحی، بهره بردن از سادگی‌های زندگی روستای و نزدیکی به طبیعت است. به همین دلیل کلیه عناصر به کار رفته در این سبک طراحی، طبیعی بوده و برای ایجاد آن‌ها از طبیعت ایده گرفته می‌شود.
طراحی دکوراسیون حمام بر اساس سبک روستیک، یک طراحی کاملاً ساده و بی‌آلایش است. هدف اصلی این طراحی خلاص شدن از زرق و برق‌های زندگی مدرن و پناه به بردن به آرامش ذاتی و غیرقابل‌انکار طبیعت است.
اگر این سبک را برای حمام خود انتخاب کنید می توانید براحتی از چوب در حمام استفاده کنید. تلفیق چوب با سایر آیتم های این سبک مانند سنگ بسیار زیبا خواهد بود. البته اگر جزو افرادی هستید که زیاد ساده پسند نیستید این طراحی برای شما چندان مناسب نیست.

مطالعه کنید
هفت اشتباه رایج در نصب فلاش تانک توکار

کفپوش حمام را می توانید چوبی انتخاب کنید

استفاده از کفپوش چوبی برای حمام تحت شرایط خاص، ممکن است. در واقع با رعایت برخی اصول، امکان فوق برای علاقمندان به استفاده از کفپوش چوبی در حمام شدنی است. به این ترتیب انتخاب چوب سخت و مستحکم و همچنین مهارت در مهندسی، لازمه استفاده از کفپوش چوبی در حمام است. همچنین استفاده از شبه چوب‌ها برای این منظور نیز خالی از لطف نبوده و به نحوی طراحی کف حمام را نزدیک به چوب می‌کند.
در سال های اخیر انواع کفپوش ها در بازار موجود شده است که ظاهری بسیار نزدیک به چوب دارد اما در واقع متریال اصلی ان ها چوب نیست. مهم ترین ویژگی این کفپوش ها این است که برای حمام طراحی شده اند و نیازی نیست که نگران خراب شدن ان دربرابر رطوبت باشید.

سینک و وان چوبی در حمام استفاده کنید

یک سینک ظرفشویی یا وان چوبی ممکن است یک انتخاب طراحی پر از ریسک به نظر برسد، اما هیچکدام آنقدر که به نظر میرسد سخت و عجیب نیست. سدر، هینوکی و سایر چوب های سخت معطر هستند که از قرن ها پیش در ژاپن برای ساختن وان های حمام استفاده می شوند. به علاوه، ملوانان و کشتی‌سازان در سراسر جهان مدت‌هاست که از چوب ساج برای مقاومت طبیعی آن در برابر استفاده می کنند. البته نگهداری سینک و وان چوبی کمی نیاز به صرف وقت دارد. زیرا شما باید آن ها را در در بهترین شرایط نگه دارید و هر چند ماه یکبار روغن بذر کتان را بمالید و روزانه با آب شیر بشویید تا باقیمانده ها شوینده ها از بین برود. در غیر این صورت پس از مدتی ظاهری بسیار نامناسب پیدا خواهند کرد و شما مجبور به تعمیر یا تعویض آن خواهید شد.

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

استفاده از چوب در دکوراسیون حمام

نکات مهم در استفاده از چوب در حمام

همان طور که در این مطلب گفتیم استفاده از چوب در حمام می تواند ظاهر بسیار زیبایی به حمام بدهد اما نیازمند رعایت برخی نکات است. به عنوان مثال از انواع روکش ضد آب مخصوص برای چوب، استفاده کنید. یکی از این روکش های طبیعی روغن است. برای ایجاد پوشش روغنی ضد آب بر روی سطح چوب، انواع و اقسام روغن نظیر تونگ، بذرک، گردو، ساج و روغن موم وجود دارد.
یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید درزگیر چوبی است. استفاده از درزگیر چوب یکی دیگر از روش‌های رایج، ایجاد عایق رطوبتی بر سطح چوب است. این روش ظرفیت فوق‌العاده‌ای را برای ضد آب‌سازی چوب دارد. همچنین ظرافت و زیبایی سطح چوب را نیز بسیار بالا می‌برد. در واقع پس از استفاده از انواع درزگیر بر سطح چوب شما با چوبی براق و زیبا رو به رو خواهید بود.
در نهایت توجه داشته باشید که برای استفاده از چوب در حمام حتما به سراغ افراد متخصص در این حوزه بروید. زیرا در صورتی که با انواع چوب آشنایی نداشته باشید نمی توانید انتخاب های خوبی داشته باشید.

مطالعه کنید
راهنمای خرید سینک گوشه ای