بلاگ

مشکلات رایج اجاق گازها

مشکلات رایج اجاق گازها

مشکلات رایج اجاق گازها

در آشپزخانه لوازم بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن ها برای پخت و پز استفاده کرد. یکی از ضروری ترین وسایل که بدون تردید در هر آشپزخانه ای وجود دارد، اجاق گاز است. در واقع بدون اجاق گاز آشپزخانه کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد و پخت و پز امکان پذیر نیست.
اجاق گازها در انواع و اقسام مختلف در بازار وجود دارند. که هر کدام نسبت به کارایی که دارند برای برخی از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی این مدل‌ها ممکن است مشکلات مختص به خود را داشته باشند.
اما برخی مشکلات وجود دارد که می تواند بین برندهای مختلف یکسان باشد و شما نیز با آن ها مواجه شده باشید. در این مقاله از مستر ماکان به بررسی تعدادی از مشکلات رایج اجاق گازها می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مشکل ۱: شعله اجاق گاز یک دست نیست

یکی از مشکلات بسیار رایج اجاق گازها یکدست نبودن شعله است. هر چند ممکن است که این مشکل چندان جدی به نظر نرسد اما در واقع نشانه این است که اجاق گاز به خوبی کار نمی کند.
در حالت عادی تمامی شعله ‌های اجاق گاز باید به رنگ آبی روشن شوند و پراکندگی یکسانی در تمامی آن ها دیده شود. شعله‌ ها باید ارتفاعی در حدود ۲۰ میلی متر داشته باشند. گاهی اوقات یکی از شعله‌ ها به رنگ زرد می ‌شود یا این که شعله به اندازه کافی قدرت ندارد.
برای رفع این مشکل مراحل زیر را طی کنید:
۱- محل شعله را به خوبی تمیز کنید. برای تمیز کردن شعله از ابزارآلات تیز استفاده نکنید.
۲- در صورتی که از مواد شوینده برای تمیز کردن شعله ها استفاده می کنید حتما به دقت آن را خشک کنید. احتمال این که رطوبت یا ماده شوینده در منافذ مشعل ها باقی بماند بسیار زیاد است. همین مورد می تواند باعث شود که شعله به صورت یکدست روشن نشود.
اگر تمامی موارد بالا را بررسی کرده اید و همچنان مشکل وجود داشت، احتمالاً باید نسبت به تعویض رنده مشعل اقدام نمایید.

مشکلات رایج اجاق گازها

مشکلات رایج اجاق گازها

مشکل ۲: شعله اجاق گاز روشن نمی شود

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای اجاق گاز به وجود بیاید این است که شعله اجاق گاز روشن نشود.
در برخی موارد هر چه جرقه زده می‌شود هیچ شعله ای روشن نمی‌شود. در این چنین حالتی به احتمال بسیار زیاد محل ایجاد شعله دچار غبارگرفتگی شده است یا این که ممکن است یک وسیله در محل روشن شدن شعله گیر کرده باشد و مسیر شعله را مسدود کرده باشد. برای رفع این مشکل مراحل زیر را طی کنید:
۱-شعله اجاق گاز محل مسدود را با یک مسواک یا برس تمیز کنید.
۲- توجه داشته باشید که از ابزارآلات تیز برای تمیز کردن شعله استفاده نکنید. زیرا می تواند به مجرای شعله آسیب برساند.
۳- شعله را امتحان کنید در صورتی که مشکل از مجرا نباشد شعله به راحتی روشن خواهد شد.
در غیر این صورت از یک تعمیرکار برای تعمیر شعله اجاق گاز کمک بگیرید.

مطالعه کنید
چرا باید شیرآلات را از فروشگاه های معتبر خرید

مشکل ۳: شعله اجاق گاز بیش از اندازه تند است

همان طور که شعله‌های کم قدرت می‌توانند مشکل ساز باشند، شعله‌های کوره‌ای و به شدت سوزنده نیز دردسرساز هستند. زیرا باعث خواهد شد که غذا بسوزد. این مشکل در اغلب موارد به دلیل شکسته شدن ترموستات است. برای رفع مشکل ترموستات گاز باید یک ترموستات سالم جایگزین کرد که بهتر است برای این کار با نمایندگی تماس بگیرید تا برای تعویض ترموستات یک نیروی مجرب ارسال کنند.

مشکل ۴: شعله آتش سر و صدا می کند

شعله‌ های اجاق گاز باید به طور کامل یک دست و آرام باشند. در صورتی که با روشن کردن اجاق گاز سر و صدای زیادی از شعله‌ ها بلند شود باید جهت رفع مشکلات اجاق گاز که احتمالا مربوط به هوا رسانی باشد اقدام کنید.
شعله ‌های پر سر و صدا به این معنا است که هوا به میزان صحیحی به مشعل نمی ‌رسد. در حقیقت هنگامی که هوا بیش از حد به مشعل برسد، شعله اجاق گاز با سر و صدا می ‌سوزد. برای رفع این مشکل:
۱-شعله پر سر و صدا شاتر هوای اجاق گازتان را بررسی کنید، به احتمال قوی میزان هوا و گاز در این شاتر تنظیم نیست.
۲-در صورتی که موفق به تعمیر نشدید از یک تعمیرکار کمک بخواهید.
مشکل ۵: فندک اجاق گاز به صورت ممتد جرقه می زند
هنگام روشن کردن اجاق گاز با زدن فندک طبیعی است که شما صدای جرقه را بشنوید، اما اگر این صدا پس از روشن شدن نیز ادامه پیدا کند به احتمال قوی مشکلی وجود دارد. در اغلب موارد این مشکل به دلیل نوعی انسداد در مشعل گاز ایجاد می‌شود یا امکان شل شدن درپوش مشعل نیز وجود دارد. برای حل این مشکل می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
۱- از قرار گرفتن درپوش‌ها در سر جای خود، اطمینان حاصل کنید.
۲- امکان دارد بقایای غذا باعث گرفتگی منفذها شود؛ آن‌ها را نیز بررسی کنید. این باقی مانده‌ها را می‌توان با یک شی فلزی باریک، مثل گیره کاغذ بیرون کشید.
۳- یک دیگر از دلایلی که می تواند باعث جرقه زدن ممتد فندک اجاق گاز شود این است که رطوبت اضافی در جایی از اجاق گاز رسوب کرده باشد. سطح اجاق گاز را با یک حوله تمیز و خشک پاک کنید و هرگونه رسوب آب یا چربی را از آن پاک کنید.

مشکلات رایج اجاق گازها

مشکلات رایج اجاق گازها

صحبت نهایی
در برخی موارد تعمیر اجاق گاز ممکن نیست یا تعویض قطعات آن مشکل را حل نمی کند. در این صورت بهتر است که به فکر تعویض اجاق گاز خود باشید. شما می توانید برای خرید اجاق گاز با کیفیت از محصولات مسترماکان دیدن کنید.
فروشگاه مستر ماکان با هدف فروش به صورت اینترنتی شروع به فعالیت کرده تا بتواند در صنعت ساختمان یکی از پیشگامان باشد که فروش مجازی را در صنعت ساختمان در ایران پایه گذاری کند و در امر خرید بهترین گزینه مورد نظر را به مشتری ارائه دهد.

مطالعه کنید
وال هنگ چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *