بلاگ

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

شیرآلات اهرمی انواعی از محبوب ترین شیرآلات هستند که امروزه در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. شیر اهرمی کارتریجی نسبت به شیرهای کلاسیک کاربرد و طول عمر بیشتری دارد و کارکردن با آن ها بسیار راحت است. در شیر اهرمی قطعه ای به نام مغزی یا کارتریج وجود دارد که مسئول کنترل فشار آب و دمای آن است. این قطعه کاربردی نقش بسزایی در کیفیت و عمر شیرآلات دارد. در این مقاله سعی داریم به طور کامل کارتریج شیر اهرمی را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با مستر ماکان همراه باشید.

 

تعریف مغزی یا کارتریج شیر اهرمی و نحوه عملکرد آن

کارتریج یا مغزی قطعه ای از جنس پلاستیک است که در ساخت شیرآلات اهرمی به کار گرفته می شود. این قطعه طوری طراحی شده است که سبب کنترل فشار جریان آب و تنظیم دمای آن می‌شود. کارتریج شیر اهرمی خود از قطعاتی همچون یک دسته و دو سطح سرامیکی ساخته شده است که در ادامه به این اجزا پرداخته می شود. در این نوع شیرآلات به جای داشتن دو دسته جداگانه برای تنظیم شدت آب و سرد و گرم کردن آن یک اهرم وجود دارد.

عملکرد کارتریج شیر اهرمی به این صورت است که با بالا بردن اهرم جریان آب باز می شود و با پایین بردن آن جریان آب قطع خواهد شد. همچنین با چرخاندن اهرم به سمت راست و یا چپ باعث تغییر دمای آب می گردد، به طوری که چرخش به سمت راست باعث سرد شدن و سمت چپ سبب گرم شدن آب می شود. به طور کلی جریان آب سرد و گرم به مرکز شیر می رسد و در آن جا با عبور از کارتریج جریان و دمای آب به دلخواه شخص با چرخش و حرکت اهرم کنترل می شود.

مطالعه کنید
خرید لوازم آشپزخانه

کارتریج شیر اهرمی باعث افزایش عمر و کیفیت شیرآلات می شود و در اندازه های مختلفی در بازار موجود است. کارتریج دارای سایزهای ۲۵، ۳۵، ۴۰ و ۴۵ است که هر چه این اندازه بیشتر باشد خروجی آب نیز بزرگ تر است، برای مثال کارتریج ۴۵ بیشترین خروجی و کارتریج ۲۵ کم ترین خروجی را دارد. کارتریج ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها پرداخته می شود.

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

قطعات کارتریج شیر اهرمی

در ساخت همه انواع کارتریج ها یک دسته، دو سطح سرامیکی کاملاً صیقلی که به صورت آب بندی شده روی هم سوار شده اند، توری های رسوب گیر و پایه هایی جهت نگه داشتن کارتریج استفاده می شود. محل قرارگیری دسته کارتریج درون شیر اهرمی است که به وسیله این دسته اعمال شیر کنترل می شود. سطوح سرامیکی آب بندی شده از سه مجرای جداگانه تشکیل شده است که هر کدام برای عبور آب با دمای خاصی در نظر گرفته شده است. یکی از این مجاری ورودی آب سرد و یکی ورودی آب گرم است و دیگری برای خروج آب به سمت علمک ایجاد شده است.

مطالعه کنید
روش های از بین بردن رسوب شیرآلات

آب فقط از مجاری سه گانه فوق عبور می کند و هیچ راه دیگری برای عبور آن وجود ندارد زیرا سایر نقاط کارتریج آب بندی شده است. به جز قطعات گفته شده در کف کارتریج شیر اهرمی قطعه دیگری وجود دارد. این قطعه که اورینگ نام دارد در کف بدنه شیر تعبیه می شود و موجب بستن منافذ ورودی آب به کارتریج می شود. کارتریج های مختلفی تولید می شوند که قیمت آن ها به عواملی چون؛ جنس، برند، کیفیت، قطعات و… آن ها بستگی دارد.

 

نشانه های خرابی کارتریج و نیاز آن به تعمیر

کارتریج شیر اهرمی به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی شود که بسته به نوع خرابی باید تعمیر و یا تعویض گردد. چکه کردن، عدم کامل بسته شدن و حتی سفت شدن شیر اهرمی به دلیل خراب شدن کارتریج است. در ادامه برخی از نشانه های خرابی کارتریج و علت های آن شرح داده می شود.

یکی از نشانه‌های خرابی کارتریج چکه کردن و آب بند نبودن شیر است که می تواند به دلیل شکستن و یا جا گیری غلط کارتریج اتفاق افتد. همچنین چکه کردن شیر می تواند به خاطر ترک خوردن پلاستیک کف کارتریج، خرابی اورینگ و یا حتی شکستن پایه های آن باشد. در صورت ایجاد این مشکلات برای کارتریج شیر اهرمی باید اقدام به تعویض آن کنید.

مطالعه کنید
ویژگی های شیرآلات شودر

یکی از عواملی که می تواند موجب کاهش فشار آب شیر اهرمی شود رسوب گرفتگی توری تعبیه شده در کف آن است. توری کارتریج در کف آن قرار دارد و به طور مداوم با آب در تماس است و باعث تصفیه آب می شود لذا ممکن است پس از مدتی دچار رسوب گرفتی و کاهش فشار آب شود. در این صورت نیازی به تعویض کارتریج نیست و می توانید با جرم گیری توری مشکل را رفع کنید.

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

جمع بندی

کارتریج شیر اهرمی در واقع یک قطعه بسیار مهم در شیرآلات اهرمی است که عملکرد و تکنولوژی جدید و جالبی دارد. این قطعه کاربردی باعث کنترل فشار آب و امکان تنظیم دمای آب خروجی از شیر اهرمی می شود و کارکرد بسیار راحتی دارد. کارتریج به دلیل پرکاربرد بودن ممکن است پس از مدتی دچار فرسایش و خرابی شود لذا شاید نیاز باشد هر چند سال یک بار آن را تعویض کنید. در این مقاله سعی شد این قطعه کاربردی بررسی شود که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *