بلاگ

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

امروزه تمام دنیا و به‌خصوص کشور ما دچار بحران کم آبی شده و تمام افراد فعال در این زمینه به فکر راه حلی برای کاهش میزان مصرف آب هستند. تا به امروز راه‌های زیادی پیشنهاد شده است اما یکی از روش هایی که بسیار مورد استقبال قرار گرفته، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات است. استفاده از این نوع تجهیزات علاوه بر کمک کردن به گذراندن بحران کم آبی موجب کاهش هزینه مصرف آب خانوار می‌شود و به اقتصاد خانواده کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم به تجهیزاتی که باعث کاهش مصرف آب می‌شوند بپردازیم و این تجهیزات کاربردی را معرفی کنیم. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

 

برای کاهش مصرف آب از چه تجهیزاتی استفاده کنیم؟

تجهیزات مختلفی جهت کاهش مصرف آب طراحی و تولید شده‌اند که انواع برندها و جنس‌های مختلف آن در بازار موجود است. اما تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات چه نام دارند و چگونه عمل می‌کنند؟ با این تجهیزات چه مقدار می‌توان در مصرف آب صرفه جویی کرد؟ در ادامه به این موضوعات پرداخته می‌شود.

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

آبفشان ها یا درفشان

آبفشان، درفشان یا پرلاتورها نمونه‌ای از تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات هستند که بسیار ساده و اثر بخش هستند. این قطعه جز ارزان‌ترین قطعات مربوط به این زمینه است که در حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود. این قطعه را می‌توان به راحتی با سرشیر تعویض کرد و از فشار آبی مناسب با کمترین مصرف لذت برد. آبفشان ها خود دارای انواع مختلفی شامل آبفشان کم مصرف و آبفشان معمولی هستند.

مطالعه کنید
بهترین رنگ هود کدام است

این آبفشان ها به دو روش مخلوط کردن آب با هوا و همچنین پودر کردن آب کار می‌کنند. به طور کلی کار این وسیله به این صورت است که با مخلوط آب و هوا یا پودر کردن آب باعث می‌شود آب به صورت اسپری از شیر آب خارج شود و این آب خارج شده دارای حجم زیاد اما مقدار آب کمتری نسبت به حالت طبیعی باشد. اگر بخواهیم کارایی آبفشان معمولی را با آبفشان کم مصرف مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که در یک خانواده ۴ نفره با مصرف روزانه دو بار به مدت ۵ دقیقه به طور تقریبی آبفشان کم مصرف نصف آبفشان معمولی آب مصرف می‌کند.

 

سردوش کم مصرف

این سردوش ها باعث کاهش شدت جریان آب مصرفی می‌شوند اما هیچ تأثیری بر کارایی و حجم آب خروجی ندارند. در واقع این نوع از سردوش آب را با هوا ترکیب کرده و حجم آب خروجی را کاهش داده ولی میزان آب کمتر از چیزی است که شما حس می‌کنید. در واقع این سردوش ها کم مصرف هستند و به نوعی محدود کننده جریان عادی آب خروجی هستند.

 

فلاش تانک دو مرحله ای

دوال یا فلاش تانک‌های دو مرحله‌ای جز تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات هستند. این فلاش تانک‌ها در مقایسه با نمونه‌های پرمصرف می‌توانند تا حدود ۷۵ درصد و بیش‌تر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و به عنوان یک استاندارد ملی در کاهش مصرف آب مطرح شوند.

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

رگلاتور

رگلاتورها یا همان محدود کننده‌های جریان آب نیز یکی از انواع تجهیزاتی هستند که در کاهش مصرف آب تأثیر گذارند. این وسیله بر روی شیر روشویی، شیر ظرفشویی آشپزخانه، حمام و انواع سردوش ها قابل نصب است. رگلاتور حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که تحت هر فشار آبی که قرار گیرد همواره مقدار ثابت و یکنواختی آب از خود عبور می‌دهد و دبی آب را ثابت نگه می‌دارد.

مطالعه کنید
کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

 

قطره بان مکانیکی

این قطعه کاهنده میزان مصرف آب در واقع کارکردی اتومات دارد به این صورت که به سرعت جریان آب را قطع و وصل می‌کند و تا حدود ۹۰ درصد می‌تواند در مصرف آب صرفه‌جویی کند. در واقع این وسیله به صورت مکانیکی عمل می‌کند و به باطری و جریان برق نیاز ندارد و نصب آن بسیار آسان است که به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. می‌توانید آن را به راحتی جایگزین سرشیر قبلی کنید و از همان شیرآلات قدیمی استفاده کنید.

با توجه به این‌که هنگام استفاده از این قطعه لازم نیست اهرم شیرآلات را لمس کنید و فقط با پشت دست و بدون نیاز به تلاش اضافی آب باز و بسته می‌شود لذا از انتقال آلودگی که به دلیل لمس شیرآلات در مکان‌های عمومی ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند. از این وسیله در مکان‌های عمومی مثل مساجد استفاده می‌شود که مصرف آب را در این مکان‌ها به حداقل می‌رساند.

مطالعه کنید
آینه سرویس بهداشتی گرد

 

قطره بان چشمی

این نوع قطره بان نیز همانند قطره بان مکانیکی یکی از تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات است. هنگامی که دست خود را زیر یا مقابل این قطعه نصب شده بر روی شیر قرار می‌دهید جریان آب باز می‌شود و پس از چند ثانیه به طور خودکار قطع می‌شود. این قطعه به وسیله نیروی الکتریکی و برق کار می‌کند و باعث کاهش هدر رفتن آب و همچنین جلوگیری از انتقال آلودگی و ویروس‌ها می‌شود و در مکان‌های عمومی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است قطره بان مکانیکی بیشتر از قطره بان چشمی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند.

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

معرفی تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات

جمع بندی

کشور ما ایران جز کشورهایی است که دارای مناطق آب و هوایی گرم و خشک بسیاری همچون کویر لوت است به همین دلیل از دیرباز با مشکل کم آبی مواجه هستیم. برای این منظور باید از شیرآلات و تجهیزاتی استفاده کنیم که باعث کاهش هدر رفتن آب شود و این موهبت الهی یعنی آب به طور عادلانه و کافی در اختیار همگان قرار گیرد. در این مقاله برخی از تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات معرفی شد که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *