بلاگ

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

هود به عنوان یکی از تجهیزات لازم برای محیط آشپزخانه محسوب می‌شود. برای این که هودها کیفیت و کارایی خود را طول زمان حفظ کنند لازم است که به طور منظم آن‌ها را تمیز کرد. از آن جایی که تمیز کردن هود برای بسیاری از افراد کار مشکلی است و شیوه صحیح آن را نمی‌دانند در این مقاله به روش‌های مختلف تمیز کردن هود آشپزخانه می‌پردازیم. در ادامه با مستر ماکان همراه باشید.

 

تمیز کردن هود با مواد شوینده طبیعی

استفاده از جوش شیرین

ابتدا قطعات فیلترهای هود را جدا کنید. سپس سینکی به اندازه ابعاد فیلترها انتخاب کنید. داخل سینک آب جوش و یک فنجان جوش شیرین و چند قطره مایع ظرف‌شویی ریخته و اجازه دهید مواد حل شوند. در ادامه فیلترها را به مدت نیم ساعت داخل سینک قرار دهید تا لکه‌های چربی سست شوند. سپس به کمک برس پلاستیکی فیلترها را به آرامی بسابید تا لکه‌ها از بین بروند. نهایتاً با آب ولرم فیلترها را شستشو داده و با دستمالی نرم خشک کنید.
برای تمیز کردن بدنه هود هم می‌توانید همین محلول را داخل قوطی اسپری ریخته و روی بدنه هود اسپری کنید. پس از چند دقیقه با اسکاجی نرم چربی‌ها را از بین ببرید. از بکار بردن اسکاج زبر خودداری کنید، این کار باعث خراشیدگی سطوح خواهد شد.

استفاده از سرکه

در این روش هم قطعات فیلترهای هود را جدا کنید. سپس سینکی به اندازه ابعاد فیلترها انتخاب کنید. داخل سینک آب جوش و دو فنجان سرکه سفید و چند قطره مایع ظرف‌شویی ریخته و اجازه دهید مواد حل شوند. در ادامه فیلترها را به مدت نیم ساعت داخل سینک قرار دهید تا لکه‌های چربی سست شوند. سپس به کمک برس پلاستیکی فیلترها را به آرامی بسابید تا لکه‌ها از بین بروند. در انتها با آب ولرم فیلترها را شستشو داده و با دستمالی نرم خشک کنید. برای تمیز کردن بدنه هود هم می‌توانید همین محلول را داخل قوطی اسپری ریخته و روی بدنه هود اسپری کنید. پس از چند دقیقه با اسکاجی نرم چربی‎ها را از بین ببرید.

مطالعه کنید
تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست

استفاده از گاز پاک‌کن

در این روش می‌توانید محلول گاز پاک‌کن را به بدنه هود اسپری کنید. چند دقیقه اجازه دهید تا محلول روی سطوح بماند. سپس با استفاده از حوله‌‎ای نرم چربی‌ها را پاک کنید.

استفاده از بخار آب داغ

در این مورد از دو روش می‌توانید برای تمیزکردن هود استفاده کنید. اول اینکه یک قابلمه به ابعاد بزرگ را انتخاب کنید. داخل آن آب ریخته و روی اجاق گاز با شعله بالا بگذارید. اجازه دهید تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن به مدت حدوداً نیم ساعت بگذارید آب بجوشد و بخار شود. این بخارهای روانه شده به سمت هود باعث سست شدن لکه‌های چربی روی بدنه هود می‌شود. شما می‌توانید از اسکاجی نرم برای سابیدن لک‌ها استفاده کنید، سپس با دستمالی نرم خشک نمایید. همچنین بخار از مشبک‌های فیلتر عبور کرده و چربی موجود در اجزای داخلی هود را هم از بین می‌برد.
روش دوم استفاده از بخارشوی برای تمیزکردن سطوح هود است. اگر به بخارشوی دسترسی دارید به راحتی و به سرعت می‌توانید لکه‌های چربی را از بین ببرید. در انتها با دستمالی نرم سطوح هود را پاک کنید.

استفاده از ماشین ظرف‌شویی

در این روش فیلترها را از هود جدا کرده و داخل ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهیم. از قرص‌های مخصوص ظرف‌شویی برای شستن فیلترها استفاده می‎کنیم. باتوجه‌به اینکه این قرص‌ها قابلیت لکه زدایی و چربی زدایی بالایی دارند، به خوبی و به آسانی می‌توانند لکه‌های چربی را از بین ببرند. دقت داشته باشید در کنار فیلترها از شستشوی ظروفی دیگر در داخل ماشین ظرف‌شویی خودداری نمایید.

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود با مواد شوینده شیمیایی

اگر هود آشپزخانه را به صورت منظم تمیز نکنید. این کار باعث انباشته شدن چربی‌ها روی هم خواهد شد. در نتیجه تمیزکردن لکه‌های چربی سخت‌تر به نظر خواهد رسید. بری از بین بردن لکه‌های غلیظ و مانده چربی‌های روی سطوح مجبوریم از محلول‌های شیمیایی استفاده کنیم. در ترکیب این محلول‌ها ماده شیمیایی تترا بکار برده شده است. از محلول‌های حاوی تترا برای تمیزکردن هودهایی با جنس پلاستیک هرگز استفاده نکنید. در این روش حتماً از دستکش استفاده کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

مطالعه کنید
چطور دوش حمام را پرفشار کنیم

مرحله اول

در ابتدای کار شیشه هود را تمیز می‌کنیم برای انجام این کار از پاک کننده‌ای که قبل آماده کرده‌اید استفاده کنید. مراقب باشید از پاک کننده‌ای استفاده کنید که مناسب هود باشد تا مشکلی برای آن به وجود نیاید.

مرحله دوم

برای تمیز قسمت بیرونی هود نیاز به یک دستمال تمیز و پاک کننده دارید. مقداری از پاک کننده را روی دستمال اسپری کنید آن گاه آن را روی قسمت‌های بیرونی هود بکشید تا اجرام و مواد زاید جذب دستمال شود. در صورت استفاده از پاک کننده حتماً قبل از شروع کار دستورالعمل روی آن را مطالعه کنید.

مرحله سوم

پس از تمیز کردن قسمت بیرونی باید با استفاده از دستمال تمیز دیگری آن را خشک کنید. تا اینجای کار قسمت بیرونی کاملاً تمیز می‌شود.

مرحله چهارم

پس از این که تمیز کردن قسمت بیرونی هود به پایان رسید به سراغ قسمت‌های درونی آن بروید. در صورتی که اجرام درون هود زیاد باشد می‌توانید از روش بخار استفاده کنید. با استفاده از بخار و گرما جرم‌ها راحت‌تر پاک می‌شوند و در واقع زحمت پاک‌کردن آن‌ها کمتر می‌شود. در روش بخار بیش از نصف یک قابلمه را از آب پر کنید و آن را روی گاز قرار دهید سپس صبر کنید تا جوش بیاید. به این شکل بخار آب جوش در تماس با هود قرار می‌گیرد و روی اجرام و کثیفی‌های آن اثر می‌گذارد.

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

روش های تمیز کردن هود آشپزخانه

مرحله پنجم

در این مرحله با استفاده از یک اسپری داخل هود را تمیز کنید. حتماً در نظر داشته باشید که پاک کننده شما متناسب با جنس هود باشد. در صورتی که کثیفی‌های داخل هود زیاد بود می‌توانید از پاک‌کننده قوی و در صورت کم بودن کثیفی‌ها نیازی به پاک کننده قوی نیست. پس از این با استفاده از یک دستمال اسفنجی نرم داخل هود را کاملاً تمیز کنید.

مطالعه کنید
کارتریج شیر اهرمی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

مرحله ششم

در مرحله آخر با استفاده از دستمال یا حوله نرم داخل هود را تمیز و خشک کنید. در آخر به یاد داشته باشد که بهتر است در فواصل کوتاه هود را تمیز کنید زیرا اگر زمان زیادی بین دفعات تمیز کردن فاصله بیفتد کار شما بسیار سخت می‌شود و ممکن است دیگر نتوانید آن را به تمیزی روز اول درآورید.

 

نتیجه‌گیری

آشپزخانه به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه باید از بهداشت و تمیزی بالایی برخوردار باشد. بنا به این دلیل که تمامی مراحل پخت‌و‎پز در این مکان روی می‌دهد ضروری است به بهداشت و پاکیزگی لوازم داخل آن دقت بیشتری نماییم. هود آشپزخانه یکی از آن لوازمی است که ارتباط مستقیمی با آشپزی دارد. با تمیزکردن مداوم و صحیح لکه‌های چربی نفوذ کرده بر روی هود، می‌توانیم باعث بالا رفتن عمر مفید آن و افزایش کارکرد آن شویم. هودهای آشپزخانه در انواع مختلف و با جنس‌های متفاوت وارد بازار می‌شوند. برای تمیزکردن این هودها باید از موادی که با جنس هود مطابقت دارد استفاده نماییم تا آسیبی به بدنه و اجزای داخلی هود وارد نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *