بلاگ

روش های نگهداری از هود

روش های نگهداری از هود

هود یکی از لوازم ضروری آشپزخانه است که نه تنها در دکوراسیون داخلی منزل بسیار تأثیرگذار است بلکه باعث تهویه و افزایش کیفیت هوای منزل می‌شود. به همین دلیل نگهداری از هود و استفاده صحیح از آن بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که از هود به صورت صحیح اصولی نگهداری شود تا سال‌های سال می‌توان بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کرد. در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی، هود خراب شده و نیاز به تعمیر خواهد داشت. با توجه به همین مسئله بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی روش‌ های نگهداری از هود بپردازیم. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

 

نصب صحیح هود

اولین نکته در ارتباط با نگهداری از هود، نصب صحیح آن است. زیرا در صورتی که هود به طرز صحیح نصب نشود، به درستی کار نخواهد کرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام نصب هود آشپزخانه به آن توجه داشت، نصب هود در ارتفاع صحیح است. فاصله‌ای که بین هود و صفحه اجاق گاز وجود دارد باید کاملاً استاندارد باشد. به‌طوری‌که این فاصله باید بین ۶۵ تا ۷۵ سانتی متر باشد. اگر این ارتفاع نصب رعایت شود، دسترسی آسان به هود و دکمه‌های آن امکان‌پذیر خواهد بود. اگر هود در ارتفاع خیلی پایین‌تر و نزدیک به اجاق گاز نصب شود، موتور و قطعات هود توسط شعله‌های اجاق گاز داغ خواهد شد. بنابراین با داغ شدن هود، آسیب جدی به هود می‌رسد و از عمر مفید آن کاسته می‌شود. همچنین اگر هود در ارتفاع خیلی بالا و دور از اجاق گاز نصب شود، هود مکش کافی برای از بین بردن دود، بو و بخار حاصل از پخت و پز را نخواهد داشت. در این صورت مصرف انرژی نیز بالا خواهد رفت.
برای نصب هود بهتر است که از افراد مجرب و متخصص در این حوزه استفاده شود. در صورتی که تجربه کافی در این زمینه ندارید بهتر است که از نصب هود اجتناب کنید زیرا می‌توانید به قطعات هود آسیب وارد کنید.

روش های نگهداری از هود

روش های نگهداری از هود

تنظیم قدرت مکش هود

هودها دارای کلید تنظیم‌کننده دور موتور هستند که با استفاده از آن می‌توان قدرت مکش هود را تنظیم کرد.
بهتر است هرچه تعداد شعله‌های روشن گاز کم باشد، از قدرت مکش هود با درجه پایین استفاده شود و هرچه تعداد شعله‌های روشن گاز بیشتر باشد، از قدرت مکش هود با درجه بالا استفاده شود. اگر این نکته در استفاده و نگهداری هود رعایت شود، فشار کمتری به هود وارد می‌شود. در نتیجه مصرف انرژی نیز کاهش می‌یابد و عمر مفید هود بیشتر می‌شود.

مطالعه کنید
چگونه هود را باز کنیم

 

تعویض به موقع فیلتر هود

فیلتر یکی از مهم‌ترین اجزای هود است. فیلتر هود تمامی چربی‌ها و بخار حاصل از پخت و پز را جذب می‌کند. در داخل بعضی از هودها از فیلترهای الیافی مانند فیلتر ذغالی استفاده می‌شود. فیلترهای الیافی باتوجه‌به میزان و نحوه استفاده از آن عمر مفید معینی دارند. بهتر است پس از گذشت عمر مفید آن، به موقع بررسی و تعویض شوند. اگر فیلترهای الیافی به موقع تعویض نشوند، بازدهی قدرت مکش هود پایین می‌آید. همچنین فیلترهای کثیف باعث می‌شوند فشار زیادی به موتور هود وارد شود.

 

کنترل خروجی هوای هود

هودهای آشپزخانه با استفاده از کانال‌هایی هوا را به بیرون از ساختمان منتقل می‌کنند. گاهی ممکن است خروجی هوای هود به وسیله اجسامی بسته شود. بسته شدن خروجی هوا باعث می‌شود هوا داخل کانال هود بماند. در نتیجه فشار مضاعفی به سیستم موتوری هود وارد شود. برای جلوگیری از وارد شدن فشار زیاد به موتور هود بهتر است خروجی هوای هود هر چند وقت یک بار کنترل شود.

 

خاموش کردن لامپ هود

بعضی افراد لامپ هود را شب و روز به طور مداوم روشن می‌گذارند. روشن ماندن لامپ هود باعث می‌شود فشار زیادی به هود وارد شود. این فشار باعث خواهد شد تا لامپ هود بسوزد. استفاده بی رویه و مداوم از لامپ هود موجب می‌شود حرارت حاصل از لامپ، به سیستم سیم کشی و قطعات نیز هود آسیب برساند. بنابراین برای افزایش عمر مفید لامپ هود بهتر است آن را فقط به هنگام پخت و پز روشن کرد. همچنین با خاموش کردن به موقع لامپ هود می‌توان از مصرف بالای انرژی جلوگیری کرد.

 

تمیزکردن هود با مواد شوینده مناسب

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نگهداری از هود به آن توجه کرد، تمیز کردن منظم هود است. تمیزکردن هود شامل بدنه هود و فیلترهای فلزی هود است. فیلترهای فلزی برخلاف فیلترهای ذغالی، کاملاً قابل شستشو هستند. لازم است مواد شوینده برای شستشوی هود مطابق با جنس بدنه و اجزای هود، انتخاب شود. برای تمیزکردن هود می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد.

روش های نگهداری از هود

روش های نگهداری از هود

استفاده از جوش شیرین

در این روش برای تمیزکردن فیلتر، یک فنجان جوش شیرین و چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم را با هم حل کنید. سپس فیلترها را داخل سینک قرار دهید و محلول را به آن اضافه کنید. اجازه دهید حدود نیم ساعت فیلترها داخل محلول باقی بمانند تا چربی‌ها و مواد رسوبی کاملاً از بین بروند. پس از آن فیلترها را با استفاده از مسواک و آب ولرم شستشو دهید. برای پاک کردن بدنه هود نیز می‌توانید از این محلول استفاده کنید. برای راحتی کار می‌توانید محلول را داخل قوطی اسپری بریزید و روی بدنه هود اسپری کنید. سپس بدنه هود را با حوله‌ای نرم و تمیز خشک کنید. توجه کنید که در هیچ مرحله‌ای از تمیز کردن هود فشار بیش از اندازه به قطعات آن وارد نکنید.

مطالعه کنید
چرا باید در آشپزخانه هود داشته باشیم

استفاده از سرکه

در این روش دو فنجان سرکه سفید را همراه با چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم حل کنید. این محلول تأثیر خوبی برای از بین بردن چربی‌ها دارد. در ادامه فیلترها را داخل سینک یا تشت قرار دهید و محلول سرکه را روی فیلترها بریزید. بهتر است فیلترها نیم ساعت داخل محلول سرکه بمانند. سپس فیلترها را با کمک مسواک و آب ولرم شستشو دهید. محلول سرکه پاک کننده مناسبی برای بدنه هود است. برای این کار دستمال یا اسکاچ نرم را به محلول سرکه آغشته کنید و به آرامی روی بدنه هود بکشید تا چربی‌های رو بدنه هود از بین برود. در انتهای کار، بدنه هود را با حوله یا دستمال تمیز خشک کنید. توجه داشته باشید، تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده‌اید که هود به خوبی خشک شده است از آن استفاده نکنید.

استفاده از محلول‌های شیمیایی

اگر در تمیزکردن هود آشپزخانه برنامه منظمی وجود نداشته باشد، چربی‌های حاصل از پخت و پز روی هم انباشته می‌شود. برای از بین بردن این چربی‌ها باید از محلول‌های شیمیایی مخصوص هود استفاده شود. انواع مختلفی از این محلول‌ها در بازار وجود دارد. بهترین روش استفاده کردن از محلول شیمیایی، اسپری کردن آن روی بدنه هود است. با توجه به این که ترکیبات به کار رفته در این محلول‌ها برای سلامتی انسان مضر است، هنگام استفاده از این محلول‌های شیمیایی باید از دستکش استفاده شود. از طرف دیگر هنگام خرید این محلول‌های شیمیایی اطمینان حاصل کنید که برای تمیز کردن هود مناسب هستند. زیرا در صورتی که بسیار قوی باشند می‌توانند به بدنه هود آسیب جدی وارد کنند.

مطالعه کنید
کاربرد فلاش تانک چیست

استفاده از ماشین ظرفشویی

برای شستن فیلترهای هود می‌توان از ماشین ظرفشویی کمک گرفت. قرص‌های مخصوص ماشین ظرفشویی قابلیت خوبی برای از بین بردن چربی‌ها دارند.

استفاده از بخارشو

روش دیگر برای تمیز کردن بدنه هود، استفاده از بخارشو است. بخارشو با درجه حرارت بالایی که دارد می‌تواند به راحتی لکه‌های چربی و روغن را از بین ببرد. شما می‌توانید با استفاده از بخارشو سطح هود تمیز کنید.
در صورتی که دستگاه بخارشو ندارید می‌توانید یک قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و داخل آن آب بریزید. سپس اجازه دهید که آب به دمای جوش برسد. در این صورت بخار آب با بدنه دستگاه تماس پیدا خواهد کرد و باعث سست شدن لکه‌های چربی می‌شود. البته می‌توانید با رعایت نکات ایمنی قابلمه را کمی به بدنه هود نزدیک کنید تا بخار بیشتری به بدنه دستگاه بخورد. اما هنگام انجام این کار توجه داشته باشید که بخار یا آب داغ دست شما را نسوزاند.

روش های نگهداری از هود

روش های نگهداری از هود

خرید هود دارای برند معتبر

در این مقاله به روش ‌های نگهداری از هود اشاره کردیم. اما توجه داشته باشید که اگر قطعات هود دارای کیفیت مناسب نباشند، هود به خودی خود خراب خواهد شد و نیاز به تعمیر خواهد داشت. به همین خاطر هنگام خرید هود به سراغ برندهای معتبر و دارای ضمانت نامه بروید. مسترماکان اولین فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه است که انواع هود را با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناس فروش مجموعه مسترماکان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *