بلاگ

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

بایدها و نبایدهای استفاده از فر توکار در آشپرخانه

فر یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارهای پخت و پز است که امروزه با روی کار آمدن گازهای رومیزی، به صورت مجزا و به شکل فر توکار درآمده و در آشپرخانه نصب می‌شود. برای انتخاب بهترین فر لازم است تا به مقدار بودجه، نوع کارکردی که شما از دستگاه انتظار دارید و میزان استفاده در پخت و پز توجه کنید. فرهای توکار در قیمت ها و کاربردهای متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و با توجه به موارد فوق می‌توان بهترین و مناسب ترین فر توکار را براساس نیاز آشپرخانه تهیه کرد. اما درست پس از زمانی که شما فر مورد نظر خود را خریداری کرده و قصد نصب آن را در آشپرخانه دارید؛ یا در مواقع استفاده روزانه از فر توکار، ممکن است با سوالاتی در رابطه راه اندازی و استفاده از فر توکار مواجه شوید. به چه نکاتی می بایست پیش از نصب فر توکار توجه داشت؟ بایدها و نباید های استفاده از فر تو کار در آشپرخانه چیست؟ در این مقاله قصد داریم که به ذکر موارد مهمی در رابطه با نصب و طریقه صحیح استفاده از فر توکار در آشپرخانه بپردازیم. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

بایدها و نبایدهایی نصب فر توکار در آشپرخانه

فرهای توکار مانند برخی دیگر از لوازم برقی آشپرخانه نیاز به نصب شدن دارند. اما درست در زمان نصب و راه اندازی فر توکار، لازم است به منظور کسب بهترین نتیجه از عملکرد دستگاه، به نکات زیر توجه فرمایید.
۱) مکان نصب فر تو کار در آشپرخانه: سعی کنید برای انتخاب مکان نصب فر توکار در آشپرخانه، آن را در مکانی از آشپرخانه نصب کنید که تهویه مناسبی داشته باشد. این مکان می تواند نزدیک به پنجره یا هود باشد. همچنین بهتر است که محیط آشپرخانه برای عملکرد بهتر فر خشک باشد، زیرا که فضای مرطوب باعث ایجاد اختلال در عملکرد فر می‌شود.

مطالعه کنید
بهترین مدل اجاق گاز برای آشپزخانه های کوچک

۲) امکان دسترسی آسان به فر در مکان نصب: پیش از نصب فر توکار در آشپرخانه، به این نکته توجه داشته باشید که دسترسی شما به تمام بخش های فر به آسانی مقدور باشد. هم چنین درب فر به راحتی قابل باز و بسته شدن باشد.

۳) رعایت فاصله مکانی فر تو کار از وسایل دیگر آشپرخانه: فر توکار در آشپرخانه در حین کار کردن بسیار داغ می شود و به محیط اطراف خود گرما می دهد. این گرما می تواند به وسایل برقی دیگری که در نزدیکی فر قرار دارند، به خصوص یخچال و فریزر آسیب برساند. بنابراین بهتر است در هنگام نصب فر توکار در آشپرخانه، از پوشش های عایق حرارت در اطراف فر استفاده شود یا فاصله مکانی حفظ شود. این پوشش ها در درجه حرارت بالا آسیب نمی بینند، اما از رسیدن گرما به سایر لوازم برقی خانه جلوگیری می‌کنند.

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

۴) اطمینان از دسترسی آسان به برق و اتصالات مورد نیاز: هنگام نصب فر، از سالم بودن و دسترسی اتصالات برقی اطمینان کافی داشته باشید. معمولاً برای فرهای توکار به ولتاژ حدود ۱۶ آمپر نیاز است. بهتر است پس از مطالعه دفترچه راهنمای استفاده از فر، برای تنظیم ولتاژ به یک برق‌ کار مراجعه کنید.

۵) ثابت نمودن مکان نصب فر توکار در آشپرخانه: فر توکار را در مکانی از آشپرخانه نصب کنید که سطحی صاف و بدون ناهمواری داشته باشد. فر توکار بعد از نصب بهتر است تا حد امکان جا به جا نشود. بنابراین پیش از نصب فر توکار، از مکانی که برایش در نظر گرفته اید مطمئن شوید. هم چنین از قرار دادن فر بر روی سطوحی که قابلیت اشتعال دارند، پرهیز کنید.

۶) بررسی اتصالات فر توکار پیش از راه اندازی: پیش از نصب فر توکار در آشپرخانه، تمام قطعات که لازم به سرهم کردن است را به هم متصل کنید. از اتصالات برقی دستگاه و سلامت کابل ها مطمئن شوید. پیچ‌ها و اتصالات داخل فر را نیز بررسی کنید. بهتر است کابل های برقی که در انتهای فر وجود دارند، برای جلوگیری از تماس با حرارت دستگاه، در پوششی از عایق حرارت یا به دور از دمای بالای محفظه فر توکار قرار گیرند.

مطالعه کنید
آموزش استفاده از فر توکار

۷) نحوه صحیح پاک کردن فر توکار در آشپرخانه: پیش از نصب فر توکار، اجزای مجزا و داخل فر را با آب ولرم بشویید. هرگز از مواد شوینده و شیمیایی استفاده نکنید.

۸) عدم دسترسی کودکان به فر توکار در آشپرخانه: به منظور حفظ ایمنی، فر توکار می بایست دور از دسترس کودکان نصب شود.

۹) مطالعه دفترچه راهنمای فر توکار پیش از راه اندازی: بهتر است به علامت ها و نماد هایی که روی دکمه های تنظیمات فر وجود دارد، توجه کنید. در صورتی که معنای آن ها را به درستی متوجه نمی شوید؛ به دفترچه راهنمای فر مراجعه کرده و درباره تنظیمات درست دستگاه مطالعه کنید. برخی از فر ها دارای نمایشگر لمسی هستند که با لمس کردن آن ها، تنظیمات دستگاه انجام می شود. این صفحه نمایشگر باید همیشه تمیز باشد، زیرا در صورت آسیب و خرابی در کار دستگاه فر توکار اختلال ایجاد می‌شود.

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

استفاده از فر توکار در آشپرخانه

بایدها و نبایدهایی هنگام استفاده از فر توکار در آشپرخانه

۱٫ توجه به نوع ظروف غذایی: از قرار دادن ظروف مرطوب غذا در درون فر توکار آشپرخانه اجتناب کنید. بهتر است برای در نظر گرفتن رنگ ظروف داخل فر، ظروف تیره را انتخاب کنید. زیرا ظرف های تیره گرمای بیشتری را به خود جذب می‌کنند و در نتیجه زمان پخت و پز کاهش می یابد و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

مطالعه کنید
افزایش طول عمر آبگرمکن

۲٫ توجه به همسان سازی دمای فر توکار: پیش از هر بار استفاده از فر، آن را برای مدت زمانی روشن کنید تا گرم شود. سپس مواد غذایی را داخل فر قرار دهید. (البته در فرهای همرفت نیازی به روشن گذاشتن و گرم کردن فر نیست، زیرا این فرها دارای فن‌های پیشرفته ای هستند که فضای داخلشان را همسان سازی می‌کنند.) بعد از خاموش کردن فر توکار نیز به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و سپس مواد غذایی را از داخل فر خارج کنید.

۳٫ نحوه صحیح پاک کردن فر توکار پس از استفاده روزانه: به منظور تمیز کردن بدنه و شیشه فر توکار، هرگز از شوینده های شیمیایی و قوی استفاده نکنید. همچنین از استفاده از برش های تمیزکاری که باعث ایجاد خراش و خش بر روی بدنه و شیشه شود پرهیز کنید. زیرا علاوه بر از بین بردن ظاهر زیبای دستگاه، صدمات زیادی نیز به بدنه فر وارد می شود. توجه داشته باشید که وجود روغن و چربی درون دستگاه به مرور زمان باعث ایجاد آسیب به دستگاه و حتی آتش سوزی می‌شود.

راه کارهایی برای کاهش مصرف انرژی در استفاده از فر توکار در آشپرخانه

هنگام پخت مواد غذایی از چک کردن مداوم مواد غذایی و باز و بسته کردن زیاد از حد درب فر خودداری کنید.
بهتر است که فر را کمی زودتر از اتمام زمان پخت خاموش کنید، تا بقیه فرآیند پخت با استفاده از گرمای موجود در محفظه فر انجام بگیرد. با این کار تا حدود ۲۰ درصد انرژی مصرفی را کاهش خواهید داد.
درب فر باید به طور کامل بسته شود. وجود هر گونه درز و شکاف در درب فر باعث می‌شود انرژی بیشتری مصرف شود.
فر را در نزدیکی یخچال و فریزر قرار ندهید. زیرا این کار باعث می شود که فر در زمان کار کردن انرژی بیشتری مصرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *