بلاگ

افزایش طول عمر آبگرمکن

افزایش طول عمر آبگرمکن

راهکارهایی برای افزایش طول عمر آبگرمکن

بدون شک گرفتن یک دوش آب گرم، می تواند خستگی یک روز بلند کاری و سخت را از بدن بیرون کند. در بسیاری از خانه ها، مسئولیت درست کردن آب گرم مورد نیاز افراد خانه بر عهده آبگرمکن ها است. آبگرمکن یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز هر خانه به خصوص در روزهای سرد سال است. بنابراین همه افراد سعی دارند در هنگام انتخاب و خرید آبگرمکن، به سراغ مدل هایی بروند که کارایی بهتر و از طرفی مصرف انرژی بهینه تری داشته باشد. اما خرید یک آبگرمکن خوب به معنای نقطه پایان کار شما نیست. با وجود این که اغلب آبگرمکن ها بعد از نصب و راه اندازی تا سال ها بی سر و صدا کار خود را به نحو قابل قبولی انجام می دهند؛ اما توجه به مراقبت و استفاده صحیح برای افزایش طول عمر آبگرمکن ضروری است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکاتی ساده اما حیاتی در هنگام استفاده از آبگرمکن و نگهداری و تعمیر آن اشنا کنیم. با رعایت این موارد قطعاً در افزایش طول عمر آبگرمکن خود اقدامات موثری انجام خواهید داد. در ادامه با مسترماکان همراه باشید.

چرا تعمیر و نگهداری آبگرمکن اهمیت دارد؟

آبگرمکن به دلیل داشتن سیستم پیچیده و درگیری دستگاه با گاز و آب و برق، حساسیت بالایی دارد. در نتیجه عدم توجه به نگهداری و مراقبت از آبگرمکن می تواند خطرآفرین و مشکل ساز شود. از طرفی آبگرمکن از وسایل پر مصرف انرژی محسوب می شود، بنابراین با سرویس به موقع و نگهداری صحیح از آن می توان تا حدود زیادی از مصرف بیش از حد انرژی توسط سیستم آبگرمکن جلوگیری کرد. به علاوه پس از این که شما با پرداخت هزینه ای، اقدام به خرید آبگرمکن می کنید، بدون شک مراقبت و استفاده درست از آن سبب می شود دستگاه طول عمر بیشتری داشته باشد و با کارایی استاندارد، مدت زمان بیشتری را کار کند. انجام سرویس آبگرمکن به صورت دوره های ماهانه و سالانه، از آبگرمکن دربرابر زنگ زدن و خوردگی محافظت می کند و اگر هزینه این مراقبت های دوره ای را با هزینه های سنگین تر تعمیر و تعویض مقایسه کنید، متوجه می شوید به نحو به صرفه تری اقدام کرده اید.

مطالعه کنید
انواع اجاق گاز رومیزی

چه زمانی آبگرمکن نیاز به تعمیر دارد؟

توجه به نشانه ها و ایراداتی جزیی در نحوه عملکرد آبگرمکن می تواند به شما اخطارهایی مبنی بر نیاز به تعمیر آبگرمکن بدهد. در هر صورت بهتر است قبل از بروز این موارد، با سرویس و بررسی های دوره ای از کارایی و سلامت سیستم آبگرمکن اطمینان یابید. برخی از این موارد که نشاگر نیاز آبگرمکن به تعمیر می باشد؛ به شرح زیر است:
عدم روشن و خاموش شدن آبگرمکن به شکل نرمال
وجود هر گونه نشتی آب در مخزن و چکه کردن آب
مشاهده هر گونه نشتی گاز
عبور آب با سرعت ملایم از مخزن
اختلال در تنظیم درجه حرارت آبگرمکن

افزایش طول عمر آبگرمکن

افزایش طول عمر آبگرمکن

انواع آبگرمکن و راه های افزایش طول عمر هر یک از آن ها

امروزه به جز آبگرمکن های مخزنی و قدیمی، انواع دیگری نیز به بازار آمده که در این بخش چند به معرفی این موارد و نکات نگهداری و مراقبت از هر یک می پردازیم.
• آبگرمکن معمولی: دارای مخزنی برای گرم کردن آب هستند. در نتیجه تمیز کردن مرتب مخزن دست کم دو بار در سال یا شش ماه یک بار به افزایش طول عمر آبگرمکن معمولی کمک می کند.

مطالعه کنید
اکسسوری سرویس بهداشتی

• آبگرمکن بدون مخزن: به جای مخزن، دارای coil برای تأمین آب گرم هستند. مناسب برای جمعیت زیاد. برای نگهداری از این آبگرمکن ها نیاز به تمیز کردن آبگرمکن از رسوبات و مواد معدنی به صورت سالانه است.

• آبگرمکن دارای پمپ حرارتی (آبگرمکن هیبریدی): روش گرم کردن آب توسط این آبگرمکن ها با استفاده از گرمای هوا و گرمای زمین با کمک برق برای انتقال گرما است.مخزن این آبگرمکن ها نیز هر ۶ ماه یک بار نیاز به پاکسازی از رسوبات دارد.

• آبگرمکن خورشیدی: گرم کردن آب از طریق پنل های خورشیدی که به صورت سقفی نصب می‌شوند. نحوه مراقبت از آبگرمکن های خورشیدی، توجه به نگهداری از صفحات و تمییز کردن مخزن دو مرتبه در سال است.

افزایش طول عمر آبگرمکن

افزایش طول عمر آبگرمکن

برای افزایش طول عمر آبگرمکن چه کارهایی می توان انجام داد؟

۱٫ یکی از مهم ترین قسمت های آبگرمکن که از آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند و در تعیین طول عمر آبگرمکن نقش دارد، میله آند یا میله الکترون مثبت است. بنابراین برای افزایش طول عمر آبگرمکن، بررسی دوره ای میله آند و تعویض هر پنج تا شش سال یک بار آن پیش از بروز هر گونه زنگ زدگی یا نشتی مخزن اهمیت دارد.
۲٫ پاکسازی و شست و شوی رسوبات ته نشین شده در مخزن آبگرمکن به صورت دوره ای با توجه به مدل آبگرمکن
۳٫ تمیز نگه داشتن لوله فاضلاب و جلوگیری از گرفتگی آن
۴٫ بررسی شیر اطمینان فشار که یک بخش مرتبط با ایمنی آبگرمکن است.این شیر در صورت بالا بودن فشار ناشی از حرارت باز شده و مانع از آسیب به دستگاه آبگرمکن و انفجار می شود. بنابراین بررسی کار کردن درست شیر فشار آبگرمکن اهمیت دارد. چون در مواردی ممکن است به دلیل ته نشین شدن رسوبات به راحتی باز نشود.
۵٫ توجه به نصب استاندارد آبگرمکن و رعایت نکات ایمنی در نصب دودکش
۶٫ عدم تنظیم درجه حرارت آبگرمکن در هنگام استفاده روی حالت حداکثر
۷٫ انجام سرویس دوره ای آبگرمکن هر شش ماه یک بار برای رسوب‌زدایی، کنترل دودکش و فیلتر
۸٫ استفاده از فیلترهای تصفیه آب برای جلوگیری از تشکیل رسوب
۹٫ استفاده از روش های جرم گیری، رسوب زدایی و اسیدشویی برای افزایش فشار آب
۱۰٫ مراجعه به تعمیرکاران حرفه ای و مسلط به تمام اجزا و عملکرد آبگرمکن
۱۱٫ شستشوی فیلتر آبگرمکن های بدون مخزن

مطالعه کنید
بیده توالت فرنگی چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *